W roku 1998 prawa do marki Bugatti przejął niemiecki Volkswagen. Jeszcze tego samego roku program wskrzeszenia legendy ruszył pełną parą. Już na salonie samochodowym w Paryżu zaprezentowano koncept potężnego coupe o oznaczeniu EB 118 zapowiadając jednocześnie, iż wkrótce pojawi się kolejny koncept. W Genewie w marcu 1999 pokazano luksusową, czterodrzwiową limuzynę oznaczoną EB 218.
Nowy koncept plasował się bardzo blisko prototypu tej samej klasy pokazanego w 1993 roku - EB 112. Oba samochody zaprojektowano we włoskim Italdesign i oba były limuzynami silnie inspirowanymi przedwojennymi modelami marki, co szczególnie uwydatniono w spadzistej, tylnej części nadwozia nawiązującej między innymi do słynnego modelu Atlantic. Wnętrze EB 218 to elegancki i oszczędny design, wykończenie jasną skórą, drewnem i aluminium. W środkowej konsoli za analogowym zegarem ukryto system nawigacji satelitarnej. Położenie zagłówków regulowane jest elektrycznie.
Pod maskę wpakowano tu ten sam silnik co w EB 118 - potężne W18 o mocy 555 koni mechanicznych. Ta sama jednostka napędowa trafiła jeszcze do konceptów Chiron i Veyron po czym zrezygnowano z niej na rzecz silnika W16, który w seryjnym Veryonie rozwija ponad 1000 koni mechanicznych mocy. W18 napędzać miał wszystkie cztery koła, identyczna koncepcja przyświecała także modelowi EB 112 i EB 118. Z silnikiem współpracowała pięciostopniowa przekładnia automatyczna. EB 218 miał rozpędzać się do prędkości 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy i być elektronicznie limitowanym do maksymalnie 250 km/h.
Okręt flagowy Bugatti miał być produkowany od 2002 roku w nowej fabryce we francuskim Molsheim w ilości 50 sztuk rocznie. To właśnie tam w 1909 roku swoją działalność na dobre rozpoczął Ettore Bugatti. Do 1956 roku wyprodukowano tam łącznie 7950 aut marki. Nowa limuzyna miała być bezpośrednią konkurencją dla modeli Rolls-Royce'a, który w 2003 roku został przejęty przez BMW (po Volkswagenie) oraz dla Maybacha, który w roku 1997 został wskrzeszony przez Mercedesa. Nic takiego jednak nie miało miejsca.
W roku 2005 do produkcji wszedł Veyron a pomysł na EB 218 powiększył grono niespełnionych prototypów. W roku 2007 Bugatti potwierdziło, iż pracuje nad nowym modelem, który miałby być "najlepszym z najlepszych" i ukazać się około 2010 roku. Tym razem spodziewać można się nie kolejnego super grand tourera, ale limuzyny najwyższej klasy, rozwijającej pomysły modeli EB 112 oraz EB 218.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 25.11.2007