Aktualności
20.02.2018

Lotus 3-Eleven 430 Ostatni krok

Lotus odsyła na emeryturę swój najszybszy i najbardziej ekstremalny model drogowy, otwartego spydera 3-Eleven, który zadebiutował latem 2015 roku podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood. W ramach pożegnania maszyna w nowej specyfikacji 3-Eleven 430 staje się jeszcze mocniejsza, jeszcze szybsza i jeszcze bardziej limitowana.

3-Eleven dopuszczony jest do zwykłego ruchu drogowego, ale jego środowiskiem naturalnym są tory wyścigowe. Maszynę przygotowano w oddziale Lotus Motorsport na aluminiowym kadłubie i przykryto karoserią z włókien węglowych bez dachu i szyb, która w 3-Eleven 430 została poprawiona pod względem aerodynamicznym (przeprojektowano m.in. tylne skrzydło, które podniesiono o 50 milimetrów, przedni spoiler, dyfuzor i płaską podłogę). Docisk aerodynamiczny przy prędkości maksymalnej zwiększono z 221 do 265 kilogramów. Auto udało się jednocześnie odchudzić, waży teraz 920 zamiast 925 kilogramów.

Lotus 3-Eleven 430

Brytyjska zabawka zasilana jest umieszczoną centralnie, widlastą szóstką o pojemności 3,5 litrów, z której za pomocą sprężarki wyciśnięto 436 koni mechanicznych i 440 niutonometrów (to o 20 KM i 30 Nm więcej, niż w zwykłym, drogowym 3-Eleven). Napęd na tylną oś z ogumieniem Michelin Cup 2 przenosi ręczna skrzynia o sześciu biegach oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsena. Na wyposażeniu znaleźć mogą się regulowane amortyzatory Öhlins, regulowane drążki skrętne Eibach, kontrola trakcji z sześcioma trybami jazdy (w tym "off"), zaciski hamulcowe AP Racing, tarcze hamulcowe J-Hook o średnicy 332 milimetrów na każdej osi, tytanowy wydech i węglowe kubełki dla kierowcy i pasażera.

Lotus 3-Eleven 430

Stosunek mocy do masy w 3-Eleven 430 dochodzi do 474 koni mechanicznych na jedną tonę. Maszyna rozpędza się do setki w czasie 3,2 sekund, a jej prędkość maksymalna sięga 290 kilometrów na godzinę. Jedno okrążenie toru testowego Lotusa w Hethel pokonuje w czasie jednej minuty i 24 sekund, o dwie sekundy krócej od swojego poprzednika. Model na terenie Wielkiej Brytanii wyceniono na 102 tysiące funtów, wliczając 20% VAT. Obecnie to równowartość prawie 480 tysięcy złotych. Produkcja będzie limitowana do zaledwie dwudziestu egzemplarzy.

Skomentuj na forumUdostępnij