Aktualności
02.03.2019

Toyota GR Supra GT4 Ocena potencjału

Premierę oczekiwanej od lat, zupełnie nowej Supry mamy już dawno za sobą. Czas na kolejne kroki: podbój torów wyścigowych. A tu Toyota będzie miała jeszcze więcej do powiedzenia. Widzieliśmy już koncept nowej Supry w specyfikacji zbliżonej do GT3, przeszczep genów japońskiego coupe do amerykańskiego pucharu NASCAR i zapowiedź ścigacza serii Super GT. Co następne?

Najnowszą propozycją firmowaną przez Toyota Gazoo Racing jest wyścigowa GT Supra w popularnej specyfikacji GT4, którą FIA powołało do życia w sezonie 2006. W europejskich oraz regionalnych mistrzostwach w tej grupie walczą maszyny takich marek, jak - głęboki wdech - Alpine, Aston Martin, Audi, BMW, Chevrolet, Ford, Ginetta, Jaguar, KTM, Lotus, Maserati, McLaren, Mercedes-Benz, Nissan, Panoz, Porsche i Sin. Każda z nich adresowana jest do prywatnych kierowców i zespołów, a niejednokrotnie jest od zera przez nie przygotowywana. GR Supra jako podstawa do auta klasy GT4 wydaje się idealna, z czego Toyota zamierza skorzystać.

Toyota GR Supra GT4

Wyścigowa GR Supra GT4 w porównaniu do drogowego coupe została wyraźnie wydłużona i obniżona, rozrosła się o rozbudowany pakiet aerodynamiczny, klatkę bezpieczeństwa, wyścigowe fetele Omp, gaśnicę, pięcioramienne felgi firmy Oz o średnicy 18 cali, wzmocniony układ hamulcowy od Brembo oraz sportowy zbiornik paliwa z systemem szybkiego tankowania. Układ zawieszenia ma być zgodny z autem seryjnym, z wymianie podlegać będą sprężyny, amortyzatory i stabilizatory poprzeczne. Kabinę wypatroszono tylko do pewnego stopnia - na przykład na środku deski rozdzielczej siedzi wyświetlacz identyczny z cywilną Suprą.

Toyota GR Supra GT4

Pod przednią maską GR Supry GT4 pracuje seryjny silnik: trzylitrowa, rzędowa jednostka o sześciu cylindrach z dwuzwojową turbosprężarką, która współpracuje z automatyczną skrzynią biegów. Nowy jest sterownik pracy silnika, wiązki przewodów, półosie i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Kiedy Suprę klasy GT4 zobaczymy w akcji? To zależy od odzewu potencjalnych klientów. Na chwilę obecną samochód jest tylko konceptem, a decyzja o prowadzeniu go do produkcji podobno jeszcze nie zapadła. Ale czy ktokolwiek sobie wyobraża, że potencjał drzemiący w Suprze piątej generacji nie miałby zostać wykorzystany również w grupie GT4?

Skomentuj na forumUdostępnij