Niektórzy lubują się w porównywaniu samochodów do cielesnego atrybutu męskości, którego czterokołowe maszyny miałyby być przedłużeniem. Ile jest w tym prawdy nie wiadomo, ale co jakiś czas ukazują się auta, które pozwalają takim teoriom odżywać na nowo. Ich zwolennikom zapewne spodobałby się niejaki Veritas RS III, którego 4,5-metrowa sylwetka wysoka na niespełna 97 centymetrów może przywodzić jednoznaczne skojarzenia...
Marka ta to wytwór niemieckich ziem powołany do życia przez pracowników BMW. W latach 1947-53 zbudowano 250 sportowych aut (inne źródła podają tylko 75), z których najbardziej znanym był Veritas-BMW Rennsport Spyder. W roku 1953 upadłą firmę przejęło BMW, ale do produkcji samochodów nie wracano przez długie dziesięciolecia. Veritas wyspecjalizował się po pewnym czasie w produkcji łodzi. Pierwszy samochód tej marki zaprezentowano po długiej przerwie w 2000 roku na salonie samochodowym w Essen. Był nim właśnie RS III, nawiązujący agresywną stylistyką przywodzącą na myśl w przedniej części auta drapieżną rybę do oryginalnych modeli marki z lat pięćdziesiątych.
Awangardowy roadster powstał z myślą o jednym i nie było nią z pewnością nadrabianie zaległości natury, która poskąpić mogła ewentualnym właścicielom budulca gdy przyszło do kreowania niektórych partii ciała. RS III mieści w domyśle tylko kierowcę (miejsce dla pasażera jest zakryte) i to tylko dla niego adresowane jest auto, razem z którym miałby czerpać maksymalną przyjemność z jazdy. To ostatnie z pewnością dostarczyłoby niezapomnianych wrażeń i emocji. W podstawowej wersji RS III napędzany jest silnikiem V12 o pojemności pięciu litrów i mocy 408 koni mechanicznych. Mocniejsza wersja to także V12 - 6,1 litrów pojemności i moc 680 KM! Przy masie tylko 975 kilogramów trzeba być przygotowanym na najlepsze (albo najgorsze, zależy jak spojrzeć) - 200 km/h w 9,5 sekundy i prędkość maksymalną rzędu 350 km/h! Przy zaledwie symbolicznej przedniej szybce wrażenia przy takich przyspieszeniach i prędkościach muszą być nie do opisania.
Za zatrzymanie auta odpowiadają wentylowane hamulce z sześcioma zaciskami i tarczami o średnicy 355 milimetrów z przodu i czterema zaciskami i tarczami o średnicy 330 milimetrów z tyłu. Silniki pochodzące od BMW umieszczone są z przodu i napędzają tylną oś. Swoją niską masę RS III zawdzięcza rurowej konstrukcji.
Samochód być od 2005 roku produkowany wyłącznie na specjalne zamówienie. Póki co jednak produkcja takowa jeszcze nie ruszyła.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 15.11.2007
Rocznik | 2000 |
Typ | roadster, koncept |
SILNIK i NAPĘD | |
---|---|
Silnik spalinowy | V12 |
Położenie | przód |
Pojemność | 6100 cm³ |
Moc | 680 KM |
Moment obrotowy | 760 Nm |
Napęd | tył |
Skrzynia biegów | 6 st. |
WYMIARY | |
Masa | 975 kg |
Długość | 4499 mm |
Szerokość | 1974 mm |
Wysokość | 974 mm |
Rozstaw osi | 2840 mm |
Opony przód | 265/30 R 20 |
Opony tył | 335/30 R 20 |
OSIĄGI | |
0-100 km/h | brak danych |
0-200 km/h | 95 s |
Prędkość maksymalna | 350 km/h |