K.O 7 Spider

K.O to młoda, japońska manufaktura, za którą stoi niejaki Ken Okuyama. Stylista ten pracował nad wyglądem tak znaczących aut jak Honda NSX, Porsche 911 generacji 996 czy piątej generacji Corvette. Pracując w latach 2004-2006 w Pininfarinie zaangażowany był w prace nad Ferrari Enzo, wyjątkowym Ferrari P4/5 oraz konceptem Maserati Birdcage. We własnej firmie zaczynał od mebli, robotów oraz okularów. Na międzynarodowym salonie samochodowym w Genewie na początku marca 2008 roku powrócił do czterech kółek, prezentując od razu dwa sportowe modele własnej marki - 7 Spider oraz 8 Coupe.

Oba pojazdy łączy podwozie z włókien węglowych oraz zawieszenie oparte na podwójnych wahaczach. Linie nadwozia Spidera i Coupe były inspirowane kształtami katany, tradycyjnego, jednosiecznego japońskiego miecza używanego z lubością przez samurajów, którego początki sięgają jeszcze VII wieku. Cała reszta to już dwie zupełnie inne historie.

7 Spider nastawiony jest na minimalizm oraz bliskie obcowanie z techniką i przyjemność z jazdy. Auto ma być motoryzacyjnym sushi - prostota formy i treści dostarczać ma niesamowitych wrażeń dla większości zmysłów. Jego oszczędne linie wyznaczają zwarty kształt, poza który całkowicie wystają koła oraz głowy kierowcy i pasażera. Brak też przedniej szyby. Auto powstało ze stosowanego w aeronautyce karbonu oraz formowanych matrycowo paneli aluminiowych, które wypolerowano na połysk nie zużywając na nie ani grama farby (podobnie z częścią karbonową). Wszystko wyprodukowano ręcznie w ciągu zaledwie sześciu miesięcy w fabryce w Ichinoseki, gdzie przed 800 laty żył samurajski generał Yoshitsune.

Równie oszczędnie, co na zewnątrz jest także w środku, gdzie zapraszają unoszone do góry drzwi. Dla kierowcy i pasażera przewidziano kubełkowe fotele z pasami szelkowymi obszyte czerwoną skórą oraz surowe otoczenie aluminium i nagich włókien węglowych. Czerwień pokrywa także spłaszczoną u góry i u dołu obręcz kierownicy, a przed miejscem pasażera znajdziemy między innymi stylowy, analogowy zegar marki Grand Carrera szwajcarskiej firmy TAG Heuer działającej od 1860 roku. Firma ta zadbała także o całe oprzyrządowanie widoczne na desce rozdzielczej, co było pierwszym tego typu przedsięwzięciem w jej historii. Szczególnie interesująco prezentuje się także niczym nie osłonięta mechanika w środkowym tunelu - dźwignia zmiany biegów oraz wajcha hamulca ręcznego.

Siła napędowa czerpana jest z czterocylindrowego silnika zamontowanego poprzecznie tuż za plecami podróżujących narodzonego najprawdopodobniej gdzieś w Toyocie (K.O na ten temat póki co milczy). Ma on tylko dwa litry pojemności, ale z każdego litra wyciśnięto aż 125 KM mocy i 103 Nm momentu obrotowego. Przy masie całego pojazdu sięgającej 750 kilogramów daje to niezbyt imponującą wartość aż 3 kilogramów przypadających na 1 KM mocy, co wystarczać ma do wyczynowej jazdy w jak najbardziej satysfakcjonującej postaci.

Model 7 ma w ciągu roku wejść do produkcji seryjnej i powstać w ilości tylko 200 egzemplarzy (po 99 rocznie, każda z dwóch serii ma się od siebie odróżniać). Pojazd wytwarzany będzie w fabryce MODI w Ichinoseki. Przewidywana cena ma wynosić co najmniej 100 tysięcy dolarów. Firma Ken Okuyama Cars od razu zapowiada też, że co roku prezentować będzie zupełnie nowy samochód.

Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 20.03.2008

Dane techniczne i osiągi
Rocznik2008
Typroadster
SILNIK i NAPĘD
Silnik spalinowyR4
Położeniecentralne
Pojemność2000 cm³
Moc250 KM
Moment obrotowy206 Nm
WYMIARY
Masa750 kg
Długość3580 mm
Szerokość1850 mm
Wysokość1100 mm
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maksymalnabrak danych
Zobacz inne prezentacje