Lamborghini Miura P400 - Element dekoracyjny

Pięć lat temu w kolekcji jednego z dealerów Lamborghini na Cyprze odnaleziono pierwsze, prototypowe podwozie Miury, od którego zaczęła się cała rewolucja wśród samochodów sportowych. Szkielet powędrował tuż po odnalezieniu do Stanów Zjednoczonych, a już w przyszłym tygodniu trafi na aukcję w Pebble Beach.

Sensacyjną konstrukcję, którą zaprojektował i złożył w całość sam Gianpaolo Dallara ze współpracownikami, pokazano po raz pierwszy na salonie samochodowym w Turynie pod koniec 1965 roku. Dopiero później w studiu Bertone zaprojektowano karoserię auta i wymyślono nazwę Miura na cześć pewnego hodowcy byków. Pierwsza, seryjna Miura P400 trafiła w ręce klienta w roku 1967. P jak "posteriore", czyli "z tyłu" i 400 od zaokrąglonej pojemności silnika.

W prototypowym podwoziu znalazło się miejsce dla widlastej dwunastki o numerze seryjnym 0293 (tylko dla efektu wystawowego - maszyna nie jest sprawna). Silnik o pojemności 3,9 litrów z czterema gaźnikami Webera został połączony z 5-stopniową, ręczną skrzynią biegów, umieszczoną z tyłu. Podwozie zalegało w fabryce Lamborghini do kwietnia 1978 roku, kiedy to wpadło w ręce Mariosa Kritikosa, oficjalnego importera Lamborghini na Cyprze. Słuch o nim zaginął na ponad 30 lat.

Pod koniec 2008 roku emerytowany Kritikos zdecydował, że czas oddać skrywane przez lata podwozie w nowe ręce. Miurę przetransportowano do Stanów Zjednoczonych, gdzie poddano ją procesowi odnowienia w zakładzie Bobileff Motorcar Company, który ukończono na początku 2010 roku. Podwoziu przywrócono nie tylko dawny blask i kolory, ale także wyposażono w zbudowany od zera fotel, wierny oryginałowi, który niestety zaginął, a nie miał nic wspólnego z siedzeniami seryjnej Miury.

Od tamtego czasu dzieło Lamborghini spoczywało w prywatnej kolekcji swojego trzeciego właściciela obok wyjątkowego egzemplarza Islero z 1968 roku, który swego czasu posiadał sam Ferruccio Lamborghini. Od czasu odnowienia podwozie nie było wystawiane publicznie, a w przyszłym tygodniu w Pebble Beach trafi po raz pierwszy na aukcję (wraz z dokumentacją, w tym fakturą zakupu z 1978 roku). Gooding & Company szacuje, że może być warte od 450 do 600 tysięcy dolarów (1,4-1,9 miliona złotych).

Lamborghini produkowało Miurę w trzech kolejnych generacjach do stycznia 1973 roku, a ostatni egzemplarz złożono na specjalne zamówienie z części zapasowych w roku 1975. Pierwsza Miura P400 dysponowała 3,9-litrowym silnikiem V12 o mocy 350 KM, Miura S mocą 370 KM, a ostatnia Miura SV oferowała 385 KM. Produkcja Miury zakończyła się na licznie około 765 sztuk, co przeszło wszelkie oczekiwania twórców, którzy początkowo zakładali budowę zaledwie 25 egzemplarzy rocznie.

07.08.2013, źródło/zdjęcia: goodingco.com

Zobacz wcześniejsze wiadomości