Ferrari 812 GTS - Zapomniany format

Najmocniejsza berlinetta Ferrari z widlastą dwunastką pod maską była w ostatnich latach punktem wyjścia dla kilku projektów specjalnych z otwartą karoserią, ale w regularnej produkcji roadstera V12 nie było już od kilku dekad. Aż do teraz. Oto zupełnie nowe 812 GTS, spadkobierca liczącego już pięćdziesiąt lat modelu 365 GTS4.

Ostatnie, otwarte Ferrari z silnikiem V12 pod przednią maską świat zobaczył w regularnej produkcji w 1969 roku pod postacią 365 GTS4 właśnie. Później ograniczono się do limitowanych serii specjalnych. W ostatnich dwudziestu latach pojawiły się cztery takie modele: 550 Barchetta od Pininfariny, Superamerica, SA Aperta oraz F60America. Teraz lukę w ofercie Ferrari wypełnia 812 GTS, najmocniejszy, drogowy kabriolet na świecie. Samochód z karoserią zaprojektowaną w fabrycznym Ferrari Styling Centre wyposażono w twardy, automatycznie składany i rozkładany dach, który można aktywować także podczas jazdy przy prędkościach do 45 kilometrów na godzinę. Otworzenie dachu zajmuje tylko czternaście sekund.

GTS bazuje na coupe 812 Superfast, które zadebiutowało dwa i pół roku temu. To oznacza, że do napędu samochodu zaprzęgnięte jest wolnossące V12 o pojemności 6,5 litra, które kręci się aż do 8,9 tysięcy obrotów na minutę. Maksymalna moc silnika sięga 800 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy 718 niutonometrów (dokładnie tyle samo, co w coupe), z których 80% dostępne jest już od 3,5 tysiąca obrotów na minutę. V12 współpracuje z dwusprzęgłową przekładnią o siedmiu biegach, która wysyła moc na tylną oś. Standardem jest m.in. adaptacyjne zawieszenie, system tylnych kół skrętnych, elektryczne wspomaganie kierownicy oraz najnowsze systemy elektroniczne, które kontrolują poślizgi i przyczepność kół w zależności od wybranego trybu jazdy.

Roadster ze względu na niezbędne wzmocnienia podwozia jest cięży od coupe o około 75 kilogramów (na sucho 1600 kilogramów), ale jego osiągi nie robią mniejszego wrażenia. Ferrari 812 GTS rozpędza się do setki w niecałe trzy sekundy, a po 8,3 sekundach przekracza 200 km/h! Prędkość maksymalna: co najmniej 340 kilometrów na godzinę. Włoska maszyna miała swoją premierę w siedzibie marki w Maranello. Na salonie samochodowym we Frankfurcie, który będzie otwarty dla zwiedzających do 22 września, nie będzie można jej zobaczyć: Ferrari jest jedną z kilku marek, która nie weźmie udziału w wystawie. Ile będzie kosztować 812 GTS? Ferrari jak zwykle takich informacji nie ujawnia.

10.09.2019, źródło/zdjęcia: Ferrari

Zobacz wcześniejsze wiadomości