Pierwsze coupe AMG GT, które zadebiutowało prawie dziesięć lat temu, przez cały okres produkcji pozostawało wierne widlastym ósemkom. AMG GT drugiej generacji, które zadebiutowało latem ubiegłego roku, żyje już w zupełnie innym świecie, do którego trzeba się przystosować: oto odmiana 43 z czterema cylindrami pod maską.
AMG GT drugiej generacji został zbudowany na platformie dzielonej z roadsterem SL, której zawdzięcza znacznie większe rozmiary oraz więcej miejsca dla bagażu i pasażerów. Klienci mają do wyboru wersję 2-osobową oraz 2+2-osobową z małymi siedzeniami z tyłu, a od początku główną rolę odgrywają tu podwójnie turbodoładowane silniki V8 o pojemności czterech litrów: 476-konny w wersji GT 55 oraz 585-konny w wersji GT 63, oba z napędem obu osi. W tym roku dołączy do nich po raz pierwszy silnik o czterech cylindrach ustawionych w rzędzie. Będzie to turbodoładowany motor o pojemności prawie dwóch litrów, który rozwijany jest na potrzeby różnych modeli AMG od kilku lat. Prawie dwa lata temu jego poprzednia ewolucja pojawiła się w modelu SL 43. Rozwijała wtedy 381 koni mechanicznych oraz 480 niutonometrów.
Na pokładzie pierwszego AMG GT 43 Coupe 4-cylindrowa jednostka generuje 422 koni mechanicznych przy 6,75 tysiącach obrotów na minutę oraz okrągłe 500 niutonometrów, które dostępne są w zakresie 3,25-5 tysięcy obrotów na minutę. Rzędowa "czwórka" jest tak zwaną miękką hybrydą: turbosprężarkę napędza niewielki silnik elektryczny, pracujący w obwodzie pod napięciem 48 V, w którym znajduje się również rozrusznik-alternator, który może chwilowo dostarczyć dodatkowe 14 koni mechanicznych mocy. Napęd na tylne koła przenosi automatyczna, 9-stopniowa przekładnia AMG Speedshift MCT 9G. Coupe w stanie gotowym do jazdy waży 1775 kilogramów i jest aż o 195 kilogramów lżejsze od wersji GT 55. Samochód ma rozpędzać się do setki w czasie 4,6 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 280 kilometrów na godzinę.
Dla AMG GT 43 zaprojektowano między innymi nowy przedni zderzak, zderzak tylny, błotniki, 19-calowe felgi, zmodyfikowane zawieszenie, wysuwany od prędkości 80 km/h spoiler i liczne nowe detale. Rozstaw kół w porównaniu do GT z silnikami V8 skrócono z przodu z 1683 do 1666 milimetrów, a z tyłu z 1686 do 1644 milimetrów. Na wyposażeniu standardowym znalazło się między innymi centrum multimedialne z systemem telemetrycznym AMG Track Pace, który sprawdzi się najlepiej na torach wyścigowych. Za dodatkową opłatą dostępne jest adaptacyjne zawieszenie AMG Ride Control z kilkoma trybami pracy (od łagodnego Comfort do sztywnego Sport+), skrętna tylna oś, felgi w rozmiarze do 21 cali, ekskluzywne warianty wykończenia karoserii i wnętrza z programu Manufaktur oraz pakiet AMG Dynamic Plus (adaptacyjne poduszki silnika, elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi, tryb jazdy Race, elementy aktywne aerodynamiczne i inne).
19.03.2024, źródło/zdjęcia: Mercedes-AMG
Zobacz wcześniejsze wiadomości