Ford RS200 Evo Pikes Peak - Atak na szczyt

Już jutro po raz 87 odbędzie się legendarny wyścig Pikes Peak International Hill Climb. Najmocniejsze, startujące tu ekipy poza zwycięstwem stawiają sobie jeszcze jeden cel - pokonanie odcinka 20 kilometrów, 156 zakrętów i różnicy poziomów 1440 metrów w czasie poniżej 10 minut.

Wśród najbardziej pewnych swego znajduje się między innymi ekipa brytyjskiego Mach 2 Racing. Zespół zaczynał w 1993 roku od ścigania się na TVR Tuscanach, a w ubiegłym sezonie specjalnie z myślą o Pikes Peak poddał gruntownej modernizacji Forda RS200 Evo, legendarną rajdówkę owianej złą sławą grupy B. Pojazd w znacznie słabszej konfiguracji był już używany przez zespól w latach 2002 i 2004, kiedy to za jego kierownicą na Pikes Peak startował Stig Blomqvist, rajdowy mistrz świata z 1984 roku (Audi Quatrro).

2,4-litrowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik Coswortha wyposażono w prototypowy, wysokociśnieniowy kompresor Garretta (ciśnienie doładowania do 2,4 bara!). Na 116-oktanowym, wyścigowym paliwie jednostka rozwija 950 KM mocy i 1015 Nm momentu obrotowego. Na tym nie koniec - samochód wyposażono w 70-litrowy zbiornik podtlenku azotu, który gwarantuje doładowanie odpowiadające 3-minutowemu podniesieniu mocy do 1150 KM i momentu obrotowego do 1150 Nm (dwa razy więcej, niż w konfiguracji z 1986 roku z grupy B)!

Silnik połączono z 5-biegową, ręczną przekładnią, a napęd przekazywany jest stale na wszystkie cztery koła w stosunku 50/50 lub 63/37 (tył/przód). Pojazd waży zaledwie 1050 kilogramów.

Aktualny rekord górskiej wspinaczki na szczyt Pikes Peak to 10 minut, 1 sekunda i 41 setnych sekundy (średnia prędkość prawie 120 km/h). Wynik ten w 2007 roku na Suzuki XL-7 ustanowił Nabuhiro Tajima.

18.07.2009, źródło/zdjęcia: mach2racing.com, ppihc.com

Zobacz wcześniejsze wiadomości