BMW 328 Kamm Coupe - Światowa premiera... sprzed 70 lat

Jak co roku z okazji Concorso d'Eleganza Villa d'Este niemieckie BMW pokaże specjalny koncept, który wystąpi poza konkursem. W tym roku będzie to coupe sprzed kilku lat, upamiętniające 70 rocznicę wygranej w Mille Miglia. Obok niego pojawi się również niezwykłe 328 Kamm Coupe.

Kamm Coupe zniknęło z pola widzenia blisko 60 lat temu. Prototyp, stanowiący krok milowy w sportach samochodowych nie tylko dla BMW, w Villa d'Este pojawi się dzięki wysiłkom oddziału BMW Classic. Właśnie tam auto zostało kompletnie odbudowane i przywrócone do życia.

328 zasłynął przede wszystkim wygraną w 1940 roku w Mille Miglia, GP Brescii i 24-godzinnym wyścigu na Spa-Franchorchamps oraz wygraną rok wcześniej w swojej klasie w Le Mans. Wkrótce po sukcesie w MM wszystkie pięć startujących tam sztuk modelu wywieziono z Monachium na wieś, aby zapobiec ich zniszczeniu podczas wojny. Wszystkie przetrwały, ale zostały po wojnie rozdzielone. W Niemczech pozostało tylko prototypowe Kamm Coupe, które wpadło w ręcę byłego szefa wyścigowego BMW. Niestety po wypadku na początku lat '50 pojazd nadawał się właściwie tylko na złom.

Próby odbudowania samochodu na podstawie oryginalnej dokumentacji podjęto w połowie ubiegłej dekady. Zakończyły się one sukcesem - odbudowane 328 Kamm Coupe będzie miało swoją światową premierę już w przyszły weekend.

Na konkursie elegancji nad włoskim jeziorem Como (23-25 kwietnia) poza konceptami BMW zobaczymy również takie pojazdy, jak: Spada TS Codatronca, Bentley Continental Flying Star, Ferrari P540 Superfast Aperta, Frazer-Nash Namir oraz zupełnie nową Alfę Romeo TZ3 Corsa, przygotowywaną przez studio Zagato z okazji 100-lecia marki.

Na tym nie koniec tegorocznych niespodzianek, związanych z modelem 328. Już 1 maja na aukcji Sporting Classics of Monaco prowadzonej przez RM Auctions pojawi się unikatowe 328 Mille Miglia "Bügelfalte". Egzemplarz z podwoziem numer 85032 powstał w maju 1937 roku i napędza go 6-cylindrowy silnik o pojemności 2-litrów i mocy około 130 KM (drogowy 328 rozwijał o 50 KM mniej), połączony z 4-stopniową skrzynią biegów.

85032 zaliczył występ w Le Mans, starty w Donington Tourist Trophy, ósme miejsce w ostatnim przedwojennym Mille Miglia oraz dwa zwycięstwa z rzędu w 4-dniowym Alpenfajrt. Jesienią 1939 roku samochód gruntownie przebudowano, wyposażając go między innymi w jeszcze bardziej opływowe nadwozie i zmniejszając jego masę własną. Tak powstał "Bügelfalte" (nad kształtami nadwozia w tunelu aerodynamicznym z modelem w skali pracował Wunibald Kamm). W Mille Miglia w 1940 roku zajął szóste miejsce. Jedyny w swoim rodzaju "Bügelfalte" (w muzeum BMW spoczywa wierna replika) ma wszystko, co potrzeba do osiągnięcia na licytacji rekordowej ceny.

17.04.2010, źródło/zdjęcia: BMW, RM Auctions

Zobacz wcześniejsze wiadomości