Po blisko siedmiu latach intensywnych prac na świat przychodzi zupełnie nowy model ręki Horacio Pagani'ego. Zonda, która jeszcze za swojego żywota obrosła legendą, może tym samym odejść na zasłużoną emeryturę i ustąpić miejsca nowemu. Oto bóg wiatru, schodzący w asyście wzburzonych rzek i jezior oraz grzmotów na ziemię - Pagani Huayra.
Nowy, supersportowy Pagani, który z miejsca wchodzi do ścisłej czołówki najszybszych samochodów świata, zawdzięcza swoje imię Ajmarom, ludowi zamieszkującemu okolice And w pobliżu jeziora Titicaca. W ich języku "Huayra Tata" to bóg wiatru właśnie ("Zonda" jak zapewne pamiętacie to nazwa wiatru wiejącego w Ameryce Południowej). Pojazd zbudowano wokół monocoque z karbotanu (materiału stanowiącego połączenie tytanu i włókien węglowych, opracowanego przy okazji Zondy Conque), a dla zwiększenia jego sztywności zastosowano unoszone go góry drzwi niczym w słynnym Gullwingu Mercedesa.
Huayra, podobnie jak Zonda, korzysta z silnika produkcji AMG. Tym razem jednak nie jest to żadna jednostka znana z pojazdów z trójramienną gwiazdą na masce. To zupełnie nowy silnik, powstały na specjalne zamówienie Pagani: prawie 6-litrowe, podwójnie doładowane V12 serii M158 o kącie rozwarcia cylindrów wynoszącym 60 stopni. Parametry: co najmniej 700 KM i 1000 Nm! Każdy silnik będzie oczywiście podpisany przez mechanika AMG, który go składał. Napęd przekazywany jest na tył poprzez sekwencyjną przekładnię o 7 przełożeniach i 2-dyskowe sprzęgło.
Pojazd, który wiele rozwiązań zawdzięcza ekstremalnej Zondzie R, waży zaledwie 1350 kilogramów, z czego 56% ciąży na tylnej osi. Huayra w porównaniu do Zonda F jest o 170 mm dłuższy, 19 mm węższy i 28 mm wyższy. Rozstaw osi zwiększył się o 65 mm. Pagani nie chwali się jeszcze osiągami, ale nieoficjalnie mówi się o 3,2-3,3 sekundach potrzebnych na rozwinięcie 100 km/h i prędkości maksymalnej 370-380 km/h.
Do dnia dzisiejszego powstało pięć prototypów nowego modelu Pagani, które w ciągu ostatnich czterech lat przejechały przeszło pół miliona kilometrów. Zanim Huayra jako pierwsze Pagani w historii pojawi się oficjalnie w USA prototypy mają przekroczyć milion kilometrów. Samochód zadebiutuje przed szeroką publicznością już w marcu podczas salonu samochodowego w Genewie.
26.01.2011, źródło/zdjęcia: Pagani
Zobacz wcześniejsze wiadomości