Lotus Evora 400 - Lekkie opcje

Lotus od sześćdziesięciu ośmiu lat robi wszystko, aby jego samochody ważyły jak najmniej. "Dodawanie lekkości" było główną myślą Colina Chapmana przy konstruowaniu jego pierwszych samochodów i do dzisiaj jest jedną z głównych myśli założonej przez Brytyjczyka marki. W ostatnich dniach zastosowano ją w szerszym ujęciu w coupe Evora 400.

Evora w zmodernizowanej, 406-konnej specyfikacji zadebiutowała półtora roku temu. Pół roku temu dołączyła do niej Evora Sport 410, którą odchudzono w zależności od wybranych opcji nawet o 70 kilogramów i wzmocniono do 416 koni mechanicznych. Teraz część elementów z modelu Sport dostępne jest za dodatkową opłatą w zwykłej Evorze 400. To: litowo-jonowa bateria, tytanowy układ wydechowy oraz wykonane ręcznie elementy karoserii z nagich włókien węglowych (dach, dyfuzor, ospoilerowanie, lusterka oraz panele klap z przodu i z tyłu). Nowością jest również dodatkowy uchwyt na napój i śmietniczka, które ważą 120 gramów.

Z wymianą paneli karoserii na węglowe wiąże się ubytek 5 kilogramów, z nową baterią tracimy 10 kilogramów, a z nowym wydechem znika kolejne 10 kilogramów. Evora 400, która już w europejskim standardzie waży 1395 kilogramów może schudnąć jeszcze bardziej. Nowe opcje razem z rezygnacją z klimatyzacji oraz siedzeń dla pasażerów z tyłu mogą sprawić, że coupe schudnie o 42 kilogramy do 1353 kilogramów. Stosunek mocy do masy spadnie tym samym z 3,44 do 3,33 kilogramów na koń mechaniczny - niewielu konkurentów Lotusa może pochwalić się podobnymi wynikami bez większych wkładów w moc silnika, a tym samym wyższą cenę.

Na rynku niemieckim pakiet nadwoziowy wyceniono na 9 tysięcy euro, wydech na 7 tysięcy euro, a litowo-jonową baterię na 1,89 tysiąca euro, razem to wydatek 10,89 tysięcy euro. Rezygnacja z klimatyzacji i dodatkowych siedzeń to opcje nie wiążące się z dopłatami. Za bazową Evorę 400 producent życzy sobie na niemieckim tynku obecnie 96 tysięcy euro. Coupe w wersji Sport 410 wyceniono na 106,9 tysięcy euro. Prawie tyle samo będzie kosztować Evora 400 po dodaniu wszystkich opcji lekkości. Obecnie to co najmniej 460 tysięcy złotych.

25.08.2016, źródło/zdjęcia: Lotus Cars

Zobacz wcześniejsze wiadomości