Porsche 919 Street - Misja niemożliwa

Placówka rozwojowa Porsche w Weissach to miejsce narodzin wielu fascynujących projektów, z których tylko niektóre ujrzały światło dzienne jako auta seryjne, wyścigowe lub koncepty. W tym tygodniu Porsche wypuściło na światło dzienne kilkanaście aut, które do tej pory pozostawały tajemnicą. A wśród nich: drogowe super coupe bazujące na wyścigowym 919 Hybrid!

Model 919 Hybrid, wyścigowy prototyp klasy LMP1, startował w długodystansowych mistrzostwach świata World Endurance Championship przez cztery sezony w latach 2014-2017. Porsche zdobyło w tym czasie trzy tytuły mistrzów świata wśród kierowców, trzy tytuły mistrzów świata wśród konstruktorów i trzy razy zwyciężyło w 25-godzinnym wyścigu Le Mans! Niezwykle skomplikowaną maszynę napędzał umieszczony centralnie, spalinowy silnik V4 o pojemności dwóch litrów z turbodoładowaniem, silnik elektryczny na przedniej osi, litowo-jonowe baterie oraz systemy odzyskiwania energii kinetycznej z układu hamulcowego i cieplnej z układu wydechowego. Maksymalna moc układu napędowego dochodziła do tysiąca koni mechanicznych!

Prace nad drogowym, zaprojektowanym trzy lata temu bliźniakiem 919 podjęto gdy było już wiadomo, że Porsche wycofa się z World Endurance Championship i wyścigowe technologie odejdą do historii. Coupe 919 Street miało dysponować układem napędowym zaadoptowanym z samochodu torowego, który miałby wprawiać w ruch obie osie i dostarczać w sumie do 900 koni mechanicznych. Porsche miało poważnie myśleć o wprowadzeniu takiej właśnie maszyny na drogi, ale jej los miały przekreślić komplikacje związane z przystosowaniem silnika V4 i pozostałych podzespołów do wszystkim norm obowiązujących samochody produkowane seryjnie. Całe przedsięwzięcie skończyło w archiwach Porsche, a sam samochód powstał tylko jako gliniany model w pełnej skali.

Model 919 Street to tylko jeden z kilkunastu nieznanych do je pory konceptów Porsche, które ujawniono w ramach projektu "Porsche Unseen". Całemu zamieszaniu towarzyszy książka pod tym samym tytułem, wydana przez Delius Klasing, a w enigmatycznym gronie znalazły się między innymi auta inspirowane klasycznymi modelami 904, 906 i 917, projekty nawiązujące do sukcesów marki w wyścigu Le Mans i Rajdzie Paryż-Dakar, alternatywy dla Panamery czy Taycana, a także... sportowy, jednobryłowy minivan adresowany dla całej rodziny. Większość z nich powstała jedynie jako statyczne modele w skali 1:1, ale niektóre to ukończone, jeżdżące samochody. W przyszłym roku niektóre z projektów mają stanąć na okolicznościowej wystawie w fabrycznym muzeum marki w Stuttgarcie.

13.11.2020, źródło/zdjęcia: Porsche

Zobacz wcześniejsze wiadomości