Agera RS, model ze stajni Koenigsegga, do którego należy aktualny rekord prędkości maksymalnej wśród seryjnie produkowanych samochodów drogowych, to pozycja, którą można szukać już tylko na rynku używanych egzotyków. A polowanie nie kończy się na zdobyciu wymarzonej sztuki: Koenigsegg na nasze życzenie może przeprowadzić modernizację auta.
Model Agera RS zadebiutował w marcu 2015 roku jako następca Agery R oraz Agery S i maszyna czerpiąca pełnymi garściami z wyjątkowego One:1, który wyróżniał się mocą w okolicach 1360 koni mechanicznych i stosunkiem mocy do masy 1:1 w stanie gotowym do jazdy. Produkcję RS ograniczono do 25 egzemplarzy, z których 10 zostało zarezerwowanych jeszcze przed publiczną premierą auta. W standardzie Agerę RS napędzało podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności blisko 5,1 litra i mocy ponad 1175 koni mechanicznych. Na życzenie Koenigsegg instalował silnik w konfiguracji o mocy 1 megawata - około 1360 koni mechanicznych! Produkcja Agery RS zakończyła się w kwietniu 2018 roku, a w sumie powstało więcej, niż 25 sztuk: jeden z samochodów został zniszczony w wypadku i Koenigsegg zdecydował się na zbudowanie kolejnej, identycznej sztuki, a na bazie RS przygotowano też kilka modeli limitowanych, w tym serię Final Edition.
Na tych, którzy mają już od dłuższego czasu Koenigsegga w swoim garażu czeka firmowy oddział dedykowany rynkowi wtórnemu, gotowy na naprawy, modyfikacje i modernizacje każdej sztuki. Jesienią ubiegłego roku to takiego właśnie oddziału zgłosił się jeden z właścicieli Agery RS. Maszynę poddano modernizacjom inspirowanym One:1 i wszczepieniu technologii rodem z nowszych modeli. Mamy tu m.in. zupełnie nową, wentylowaną przednią pokrywę, nową pokrywę komory silnika z wlotem powietrza, nowe malowanie z elementami z odsłoniętego włókna węglowego, dodatkowe lotki z przodu, nowe, sterowane elektronicznie skrzydło z tyłu oraz cyfrową deskę rozdzielczą SmartCluster prosto z hybrydowego modelu Regera. Plus detale, które pozostają tajemnicą właściciela i producenta. Podobnie z kosztem całego przedsięwzięcia.
Od jesieni 2017 roku Agera RS pozostaje najszybszym, drogowym samochodem, jaki kiedykolwiek trafił do produkcji. Podczas oficjalnej próby bicia rekordu na autostradzie w USA uzyskano wynik aż 446,97 kilometrów na godzinę jako średnią prędkość maksymalną z przejazdów w dwóch różnych kierunkach. Prędkość maksymalna w najszybszym przejeździe sięgnęła 457,49 km/h! Chętnych na pobicie rekordu nie brakuje: w sierpniu ubiegłego roku prototyp przyszłego, drogowego modelu Bugatti rozpędził się do 490,5 km/h, w tym roku dwie nieudane próby przekroczenia 500 km/h podjęło amerykańskie SSC, kilkanaście dni temu zadebiutowało zupełnie nowe coupe Hennessey'a, który również celuje w przeszło 500 km/h, a w przyszłym roku do produkcji ma wejść Koenigsegg Jesko, w przypadku którego także mówi się o przekroczeniu 500 kilometrów na godzinę!
29.12.2020, źródło/zdjęcia: Koenigsegg
Zobacz wcześniejsze wiadomości