Lexus LF-Z Electrified - Motywy przewodnie

Lexus przyspiesza modernizację swojej oferty i placówek na całym świecie, które w najbliższej przyszłości zaowocują wprowadzeniem do sprzedaży japońskiej marki kilkudziesięciu nowych modeli różnego rodzaju o napędzie hybrydowym oraz elektrycznym. Zwiastunem wszystkich nadchodzących zmian ma być premierowy koncept o oznaczeniu LF-Z Electrified.

LF-Z Electrified prezentuje dość bezpieczne podejście do tematu: to sporych rozmiarów pięciodrzwiowy crossover o długości 4,88 metra, któremu na pierwszy rzut oka niewiele brakuje do produkcji seryjnej. Samochód został zaprojektowany jako maszyna mająca bazować na nowej, dedykowanej elektrycznym układom napędowym platformie, korzystająca z zastępów innych, nowych technologii. Te ostatnie sprowadzają się przede wszystkim do systemów wspomagających kierowcę, zapewniających rozrywkę pasażerom i pozwalającym na komunikowanie się z maszyną za pomocą urządzeń przenośnych, na przykład w celu sprawdzenia poziomu naładowania baterii, zamknięcia i otwarcia drzwi czy przywołania samochodu, który będzie mógł wyjechać do nas z parkingu albo garażu.

Układ napędowy koncepcyjnego LF-Z Electrified to system Direct4, w którym w ruch wprawiane są wszystkie cztery koła lub tylko koła na jednej z osi, w zależności od potrzeby i wybranego trybu jazdy. Baterie w samochodzie umieszczone są w podłodze, a przy tylnej osi upchnięto duży silnik elektryczny. Lexus mówi o litowo-jonowych, chłodzonych wodą bateriach o pojemności 90 kilowatogodzin, które będą gotowe do ładowania ze stacji o mocy do 150 kW. Moc układu napędowego dochodzi do okrągłych 400 kilowatów - 544 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy: 700 niutonometrów. Masa własna: 2,1 tony. Osiągi: od zera do stu kilometrów na godzinę w trzy sekundy, prędkość maksymalna ograniczona do 200 km/h i zasięg na jednym ładowaniu dochodzący do 600 kilometrów (według norm pomiarowych WLTP).

Od roku 2005, kiedy to na rynku zadebiutował hybrydowy RX 400h, Lexus sprzedał na całym świecie prawie dwa miliony samochodów o napędzie hybrydowym. Marka zakłada, że do roku 2025 zelektryfikowane zostaną jej wszystkie modele. Do tego czasu mamy zobaczyć dwadzieścia nowych lub zmodernizowanych aut, w tym ponad dziesięć samochodów elektrycznych na baterie (BEV - battery electric vehicle), hybryd typu plug-in (PHEV - plug-in hybrid electric vehicle) i hybryd niewymagających ładowania (HEV - hybrid electric vehicle). Na tym nie koniec. W marcu 2024 roku Lexus ma otworzyć nowe centrum technologiczno-biznesowe w Shimoyama, w prefekturze Aichi, które przyspieszy planowanie i opracowywanie nowych samochodów, między innymi dzięki technologiom sztucznej inteligencji. Nowa placówka obejmie m.in. tory testowe oraz przestrzenie inspirowane Nürburgringiem.

30.03.2021, źródło/zdjęcia: Lexus

Zobacz wcześniejsze wiadomości