Mercedes-AMG EQS 53 - Znak czasów

Ewolucje elektrycznych samochodów z koncernu Daimlera i sportowych maszyn spod szyldu AMG dotarły do momentu, w którym na drzewie rodzinnym Mercedesa pojawia się pierwszy przedstawiciel nowego gatunku. Mowa o pierwszym, elektrycznym modelu firmowanym przez markę Mercedes-AMG. To limuzyna dużego formatu o oznaczeniu EQS 53.

Z modelem EQS znamy się od kwietnia tego roku. Elektryczna limuzyna Mercedes-Benza pozycjonowana jest na poziomie klasycznej klasy S, ponad którą stoją już tylko najbardziej luksusowe wydania pod marką Mercedes-Maybach. W najmocniejszej wersji dostaliśmy 524 koni mechanicznych oraz 855 niutonometrów. Teraz przyszła pora na jeszcze więcej: premierowa limuzyna EQS 53 4Matic+ to pierwszy model sportowej marki Mercedes-AMG o napędzie wyłącznie elektrycznym. Liczba 53 sugeruje, że to nie ostatnie słowo oddziału z Affalterbach i w przyszłości można spodziewać się jeszcze mocniejszej wersji o oznaczeniu 63 (jeśli nie w przypadku EQS to pod postacią innych elektryków, a szczególnie mniejszej limuzyny EQE, która również zadebiutowała w tym tygodniu).

EQS napędzany jest dwoma silnikami elektrycznymi, które wprawiają w ruch wszystkie cztery koła. W przypadku EQS 53 od AMG postawiono na silniki, które w pakiecie AMG Dynamic Plus generują do 761 koni mechanicznych oraz 1020 niutonometrów (bez niego: 658 KM oraz 950 Nm)! Energia elektryczna przechowywana jest w bateriach o użytecznej pojemności 107,8 kilowatogodzin, które mają pozwalać na przejechanie do 580 kilometrów (według norm WLTP). Samochód będzie można ładować m.in. z pomocą publicznych stacji szybkiego ładowania o mocy do 200 kW, pokładowej ładowarki o mocy od 11 kW oraz w trakcie jazdy z wykorzystaniem systemu odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania (na liście opcji znajdziemy węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, które na przedniej osi mają aż 440 milimetrów średnicy). Maszyna waży... 2655 kilogramów.

Elektryczne AMG dziedziczy wszystkie wynalazki po standardowym EQS. To między innymi rozległa, cyfrowa deska rozdzielcza, na którą składa się kilka wyświetlaczy, tylne koła skrętne (do 9 stopni), adaptacyjne zawieszenie oraz systemy wspomagania kierowcy i monitorowania jego samopoczucia. Dla właścicieli modelu AMG przygotowano między innymi nowe tryby jazdy Sport i Sport+, które mają zachęcać do wizyt na torach wyścigowych oraz pakiet dźwiękowy AMG Sound Experience, czyli coś dla tych, którzy będą tęsknić za dźwiękiem silnika spalinowego. W opcji zakupimy m.in. oprogramowanie AMG Track Pace służące do śledzenia i poprawy naszych osiągów na torze. W najmocniejszym wariancie EQS 53 będzie rozpędzać się do setki w 3,4 sekundy i rozwijać prędkość 250 km/h. Bez pakietu AMG Dynamic Plus: setka w 3,8 sekundy i prędkość maksymalna ograniczona do 220 km/h.

08.09.2021, źródło/zdjęcia: Mercedes-Benz

Zobacz wcześniejsze wiadomości