We wrześniu Toyota świętowała wyprodukowane stu egzemplarzy wyścigowej Supry klasy GT4 limitowanym do jedynie trzech sztuk torowym wydaniem 100 Edition. Na tym świętowania nie zakończono. Teraz przeniesiono je na wersję drogową: w Essen zaprezentowano coupe w specjalnym wydaniu pod tytułem GT4 100th Edition Tribute.
GR Supra, która bazuje na BMW Z4, jest z nami już od prawie pięciu lat. Sportowe coupe z napędem przenoszonym wyłącznie na tylne koła za pośrednictwem automatu oferowano początkowo wyłącznie z 6-cylindrowym, 3-litrowym silnikiem o mocy 340 koni mechanicznych, którą zwiększono następnie na części rynków do 387 KM. W międzyczasie pojawiła się 2-litrowa jednostka z czterema cylindrami o mocy około 260 koni mechanicznych, a w ubiegłym roku do oferty wprowadzono zupełnie nową, ręczną skrzynię o sześciu biegach. Tylnonapędowa platforma była oczywiście idealnym punktem wyjściowym dla samochodu wyścigowego: na bazie GR Supry przygotowano model na puchar markowy oraz maszynę homologowaną w kategorii GT4, która z powodzeniem rywalizuje między innymi w mistrzostwach GT4 European Series.
Rok temu zadebiutowała gruntownie zmodernizowana GR Supra GT4 Evo na sezon 2023, a we wrześniu tego roku przygotowano jej kolekcjonerskie wydanie 100 Edition. Teraz w podobnym kierunku idzie drogowa GT Supra, która na wystawie Essen Motor Show pokazała się w kolorowym wydaniu GT4 100th Edition Tribute. Coupe przygotowano z wykorzystaniem nowych elementów własnej produkcji, a także rozwiązań opracowanych przez firmy zewnętrzne. W pakiecie mamy między innymi oklejenie karoserii, pod którym podpisuje się EightEleven Design, obniżone zawieszenie z regulowanymi sprężynami i amortyzatorami Bilstein, nowe felgi ze stopów metali lekkich od Protrack z oponami Yokohama, układ wydechowy firmy Milltek oraz węglowy body kit od firmy AC Schnitzer, która kojarzona jest przede wszystkim z tuningiem samochodów produkcji BMW.
GR Supra GT4 100th Edition Tribute bazuje na wersji 6-cylindrowej z ręczną skrzynią biegów, oczywiście. Podwójnie turbodoładowany silnik generuje do 340 koni mechanicznych oraz 500 niutonometrów. Na sucho samochód waży niespełna 1,5 tony. Osiągi: przyspieszenie od zera do setki w 4,6 sekundy i prędkość maksymalna 250 kilometrów na godzinę. W planach jest wypuszczenie tylko stu egzemplarzy na Europę. Model pojawił się już w niemieckim cenniku (bez oklejenia rodem z premierowego egzemplarza), według którego Toyota będzie życzyć sobie co najmniej 68,9 tysiąca euro za sztukę, wliczając VAT i inne opłaty (obecnie to prawie 300 tysięcy złotych).
09.12.2023, źródło/zdjęcia: Toyota Germany
Zobacz wcześniejsze wiadomości