Lamborghini Huracan Sterrato - Przebita ściana

Od prezentacji konceptu terenowego Huracana Sterrato minęły już trzy lata, w ciągu których Lamborghini o swoim nietypowym projekcie nie zapomniało ani na chwilę. Przez cały rok mogliśmy oglądać zdjęcia szpiegowskie prototypów, a w tym tygodniu podczas targów Art Basel w Miami zadebiutowała wersja seryjna.

Huracan Sterrato idzie w ślady pokazanego kilkanaście dni temu Porsche 911 Dakar, które będzie limitowane do 2,5 tysiąca sztuk. Podwyższone coupe na terenowym ogumieniu rozszerza niszę, w której drzemie spory potencjał i to nie tylko kolekcjonerski. Porsche z terenowym 911 odwołuje się do wygranych w Rajdzie Dakar w latach osiemdziesiątych. Lamborghini takich sukcesów nie ma, a terenowy Huracan może odwoływać się jedynie do prototypów Jarama Rally i Urraco Rally, które powstały w ramach eksperymentów w latach siedemdziesiątych. Sterrato, którego produkcja zostanie rozpoczęta w lutym przyszłego roku, zostało zaplanowane na 1499 egzemplarzy (w kwietniu tego roku liczba wszystkich zbudowanych od 2014 roku Huracanów przekroczyła dwadzieścia tysięcy sztuk).

Maszyna Lamborghini bazuje na Huracanie Evo, w porównaniu do którego charakteryzuje się zwiększonym o 44 milimetry prześwitem, zwiększonym o 30 milimetrów rozstawem kół z przodu i zwiększonym o 34 milimetry rozstawem kół z przodu. Specjalnie dla Sterrato przygotowano ogumienie Bridgestone Dueler AT002 na nowych felgach, które skurczyły się do 19 cali. Coupe otrzymało aluminiowe osłony zderzaków i progów, nakładki poszerzające nadkola, dachowe relingi, wlot powietrza do silnika wychodzący nad linią dachu, węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, przeprojektowane zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami i przeprogramowaną elektronikę, wliczając nowy tryb jazdy Rally, który do tej pory obecny był tylko w Urusie i systemy telemetrii.

Huracan Sterrato, którego nazwa po włosku oznacza dosłownie "polną drogę", waży na sucho 1470 kilogramów i jest o niecałe 50 kilogramów cięższy od Evo. Umieszczone centralnie, wolnossące V10 o pojemności 5,2 litra rozwija w nim 610 koni mechanicznych mocy oraz 565 niutonometrów momentu obrotowego. Napęd na obie osie przenosi dwusprzęgłowa skrzynia o siedmiu biegach, a na tylnej osi mamy blokadę mechanizmu różnicowego. Do seryjnego Sterrato nie trafił system kół skrętnych tylnej osi, w który uzbrojony był koncept z 2019 roku. Osiągi: przyspieszenie od zera do 100 km/h w 3,4 sekundy, przyspieszenie od zera do 200 km/h w 9,8 sekundy i prędkość maksymalna ograniczona ze względu na ogumienie do skromnych 260 kilometrów na godzinę.

01.12.2022, źródło/zdjęcia: Automobili Lamborghini

Zobacz wcześniejsze wiadomości