Audi A2 E-Tron - Małe rzeczy

W tym roku minęło dokładnie ćwierć wieku od narodzin modelu A2, rewolucyjnego malucha od Audi, który potrafi zwrócić na siebie uwagę na ulicach do dnia dzisiejszego. Specjalnie z okazji okrągłych urodzin auta przygotowano jedyny w swoim rodzaju prototyp o napędzie elektrycznym, który został ukończony w tym miesiącu.

Pierwsze i jedyne A2 powstało w okresie, w którym Audi szczyciło się nowoczesnymi produktami z aluminium. Wejście auta na rynek już 1997 roku poprzedzał koncept Al2, a seryjne A2 gotowe było dwa lata później. Maluch o długości około 3,83 metra wyróżniał się wysoką sylwetką, miejscem dla pięciu pasażerów i lekką konstrukcją z aluminium, która gwarantowała masę własną na poziomie nawet niespełna 830 kilogramów, zależnie od wersji napędowej i wyposażenia. Model oferowano z wyborem 4-cylindrowych silników benzynowych oraz 3-litrowych wysokoprężnych, których moc sięgała od 61 do 110 koni mechanicznych. Najmniejszy i najoszczędniejszy silnik wysokoprężny spalał średnio tylko niecałe trzy litry paliwa na sto kilometrów! Najmocniejsza wersja benzynowa rozpędzała się do setki w niecałe dziesięć sekund i rozwijała prędkość przeszło 200 km/h.

Jedną z charakterystycznych cech A2 było zamknięcie komory silnika, której pokrywa nie była otwierana, ale całkowicie zdejmowana, co najlepiej było robić w warsztacie. Właściciela auta miało interesować właściwie tylko uzupełnianie płynów i kontrola poziomu oleju, wszystko możliwe po odchyleniu osłony chłodnicy. Audi A2 produkowano do lata 2005 roku, w ciągu niespełna sześciu lat sprzedano tylko nieco ponad 176 tysięcy egzemplarzy. Kolejnego A2 już nie było. Miejsce malucha w ofercie Audi kilka lat później zajął hatchback A1, a do A2 odwołano się w 2011 roku konceptem o napędzie elektrycznym z zasięgiem około 200 kilometrów, który nie przełożył się na modele produkowane seryjnie. W roku 2024 od premiery oryginalnego A2 minęło dokładnie dwadzieścia pięć lat.

Z okazji 25-lecia malucha powstał jedyny w swoim rodzaju prototyp A2 E-Tron. To również ukłon w stronę fabryki w Neckarsulm, która w ubiegłym roku świętowała 150-lecie działalności. Auto przygotowano na bazie oryginalnego A2, którym pod okiem przełożonych zajęli się praktykanci i studenci, szlifujący swoje umiejętności w strukturach Audi. Maszynka otrzymała nowe oświetlenie, panele karoserii, felgi, zmienione wnętrze i elementy układu napędowego rodem z elektryka Q8 E-Tron oraz hybrydy Q7. Nieoficjalnie mówi się, że mamy tu silnik o mocy około 200 koni mechanicznych i momencie 355 niutonometrów oraz baterie o pojemności prawie 26 kilowatogodzin, które mają zapewniać zasięg do 210 kilometrów. Niewykluczone, że na A2 E-Tron czekają kolejne modyfikacje i testy.

25.10.2024, źródło/zdjęcia: Audi

Zobacz wcześniejsze wiadomości