Solution F Foenix H2 - Alternatywne rozwiązania

O wodorze w kategoriach alternatywnego źródła siły napędowej mówi się coraz więcej i coraz więcej jest nim zainteresowanych. Mówi się w kategoriach samochodów osobowych, użytkowych oraz wyścigowych, a także w kategoriach ogniw paliwowych i silników spalinowych. Oto prototyp wodorowego, spalinowego ścigacza z grupy GCK.

Wodorowym ściganiem interesuje się obecnie między innymi FIA oraz ACO, których śmiałe plany zakładają, że już w sezonie 2026 będziemy oglądać w 24-godzinnym wyścigu Le Mans zupełnie nową generację topowych maszyn z silnikami spalinowymi konsumujący wodór. Pierwszą marką otwarcie zainteresowaną taką aktywnością jest Toyota (w czerwcu pokazano koncept GR H2 Racing), a pierwszy tego typu prototyp od ACO i spółki pod szyldem MissionH24 doczekał się w ciągu kilku ostatnich lat kilku generacji, którym udało się gościnnie wystartować w mistrzostwach Le Mans Cup. Wodór znajduje się również na drodze do przyszłości samochodów wyścigowych różnych klas GT, które czeka sięgnięcie po alternatywne paliwa lub przesiadka na napędy elektryczne.

Wśród marek już teraz eksperymentującymi z wodorowymi, spalinowymi GT jest Ligier, którego koncept JS2 RH2 oglądaliśmy w czerwcu. W podobny segment celuje francuska grupa Green Corp Konnection (GCK), która od 2020 roku skupia osiem oddziałów, w tym GK Motorsport, interesujące się głównie rajdami i rallycrossem oraz Solution F, którego historia i związki ze sportami samochodowymi sięga 1985 roku. Na koncie Solution F jest współpraca z takimi markami, jak Renault, Citroen, Peugeot, SsangYong i Riley oraz budowa w 2011 roku pierwszego, elektrycznego helikoptera, który po pierwszym locie trafił do Księgi Rekordów Guinnessa. W roku 2019 specjaliści Solution F zostali wybrani na jednych z partnerów w projekcie MissionH24. Jednocześnie rozpoczęto prace między innymi nad silnikami elektrycznymi własnej produkcji.

Wyścigowy prototyp Foenix H2 z nadwoziem wykonanym z włókien węglowych i rurowym podwoziem to coś z jeszcze innej beczki. Samochód ten napędzany jest umieszczony centralnie silnikiem spalinowym o bardzo znajomym rysopisie: to widlasta ósemka o pojemności 6,2 litra ze sprężarką. Na tym rozwiązania wyglądające na typowe się kończą: silnik wyposażony jest w nowy układ bezpośredniego wtrysku paliwa i podłączony jest pod zbiorniki, w których pod ciśnieniem 700 bar może być przechowywane do ośmiu kilogramów wodoru. Jego spalanie wyzwala maksymalnie 612 koni mechanicznych oraz 700 niutonometrów i zostawia po sobie jedynie parę wodną, oraz niewielkie ilości tlenków azotu. Auto waży jakieś 1100 kilogramów. Planów na ściganie się nim niestety nie ma (twórcy wspominają o osiągach na poziomie GT3 oraz pakiecie aerodynamicznym zgodnym z wymogami LMP3). Pojazd ma być pokazywany jedynie jako demonstrator nowych technologii przy okazji różnego rodzaju imprez samochodowych.

11.08.2023, źródło/zdjęcia: GCK, Solution F, solutionf.com

Zobacz wcześniejsze wiadomości