W ostatnich latach Amerykanie w końcu spostrzegli wielką przepaść, jaka dzieli ich samochody sportowe z najwyższej półki od "takich samych" aut z kontynentu europejskiego. Podczas gdy Viper czy Corvette mogły konkurować co najwyżej z najwolniejszymi modelami Porsche czy Ferrari za tworzenie znacznie szybszych i mocniejszych pojazdów zabrały się mniejsze firmy. Wśród nich znalazło się powstałe w 1996 roku Vision Industries. Już w 1998 roku firma pokazała prototyp coupe o nazwie K2.
Od samego początku auto było budowane z myślą o rynku USA i miało gabarytami wnętrza przekraczać wymiary europejskiej konkurencji, oferując więcej miejsca nad głowami, na nogi i większą przestrzeń po bokach. Jednocześnie pojazd miał być symbolem mocy, elegancji i luksusu, wchodząc na rynek w kolejnym stuleciu.
Kształty nadwozia w dużej mierze determinowały względy aerodynamiczne a jego muskulatura odzwierciedlać ma zaawansowanie techniczne oraz moc drzemiącą w centralnie umieszczonym silniku, który dostarczyło niemieckie BMW. Jest nim sześciolitrowa jednostka V12, której spodziewana moc przekraczać miała 800 koni mechanicznych (przy 7 tysiącach obrotów na minutę). Napęd przenoszono na tylne koła (w opcji wszystkie koła miały być sterownymi i napędzanymi) za pomocą 6-stopniowej, zmodyfikowanej przekładni manualnej od Porsche. Kabina pasażerska została przesunięta ku przedniej osi, co czyni profil auta niezwykle agresywnym i zapewnia bardzo dobrą widoczność do przodu oraz balans: rozkład masy na przednią i tylną oś jest dokładnie taki sam (50%/50%). Niezależne zawieszenie z gazowymi amortyzatorami pozwala na indywidualne ustawienie jego twardości, skoku oraz wysokości. Podwozie auta wykonano z włókien węglowych i aluminium o strukturze plastra miodu a klatkę ze stali (stop chromu i molibdenu) o strukturze rurowej. Nadwozie w całości wyprodukowano z włókien węglowych i kevlaru.
Wnętrze (podobnie jak charakterystyka zawieszenia oraz brzmienie silnika) dostosowywane miało być do życzeń klienta zarówno jeśli chodzi o kolorystykę, materiały jak i elementy wyposażenia. Sportowe fotele pokryte antypoślizgową tapicerką dostarczyło Recaro a kierownicę Momo (z możliwością własnego wyboru innej). W kategorii bezpieczeństwa znalazły się dwie poduszki powietrzne, 4-punktowe, szelkowe pasy bezpieczeństwa, system ABS, kamera wsteczna obserwująca obraz za samochodem na szerokości 180 stopni oraz elastyczny zbiornik paliwa z automatycznym odcięciem dopływu mieszanki do cylindrów w wypadku poważniejszej kolizji.
Producent niestety nie ośmielił się podać nawet przypuszczalnych osiągów pojazdu, które zapewne w swoim czasie postawiłyby K2 w czołówce najszybszych samochodów świata.
Vision K2 miał pojawić się na rynku w cenie 225 tysięcy dolarów a start produkcji zapowiadano na ostatni kwartał 2001 roku. Na pierwszy rok produkcji planowano wypuszczenie 20 sztuk a wszyscy na nie chętni musieli najpierw dokonać wpłaty 50 tysięcy dolarów zaliczki. Rzeczywistość jednak zweryfikowała te zamiary do nieco innej postaci. Seryjna wersja zadebiutowała dopiero w 2005 roku pod nazwą SZR. W aucie zrestylizowano przód i tył oraz całkowicie usunięto tylne skrzydło a w ofercie umieszczono silniki o znacznie mniejszej mocy niż pierwotnie zapowiadano (do 650 KM).
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 17.10.2007