Rok 2057. Samochody, jakie znamy dziś przeszły już do historii podobnie jak większość materiałów, z których się je dziś wytwarza. Na te okoliczności Mazda proponuje pojazd z współcześnie znanej, sportowej serii RX: Motonari RX. Machina nazwana po legendarnym, japońskim wojowniku Mori Motonarim w sposób nieinwazyjny integruje się z kierowcą odzianym w specjalny kombinezon, stanowiący najważniejsze ogniwo komunikacji i kontroli człowieka nad maszyną. Strój zawiera miliony mikroskopijnych czujników reagujących na dotyk. Elektryczna stymulacja odpowiednich mięśni pozwala kierowcy na dokładne odczuwanie drogi a sterowanie kierunkiem ruchu oraz przyspieczeniami odbywa się poprzez punkty kontrolne przy dłoniach.
Motonari RX porusza się na specjalnych kołach (ostatni render) pozwalających na ruch w dowolnym kierunku. Pojazd wykokany jest w całości z nowoczesnych materiałów kompozytowych zapamiętujących kształt i pokryty fotogalwaniczną powłoką. Jego konstrukcja pozwala na programowanie wewnętrznych naprężeń oraz przepływu płynów tak, aby energia dostarczana do nanosilników w kołach dopływała do nich w jak najbardziej wydajny sposób. Mazda wyposażona jest między innymi w autopilota, system aktywnego zawieszenia od moduł sztucznej inteligencji.
Pojazd ten jest jedną z propozycji do konkurstu designerskiego, który po raz czwarty będzie miał miejsce podczas salonu samochowego w Los Angeles dnia 15 listopada. Tegoroczna edycja nosi tytuł "RoboCar 2057" a Mazda Motonari RX jest dziełem Matthew Cunninghama. Twórca inspirował się ponoć kształtami Transformersów a konkretnie... stopą Megatrona. Pozostałe propozycje z Design Challenge to: Audi Virtuea Quattro, GM OnStar Ant, Honda One To The Power Of Four, Mercedes-Benz SilverFlow, Nissan OneOne, Toyota Biomobile Mecha oraz Volkswagen SplitStream.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 25.10.2007