Zdjęcie Maserati GT2 Stradale

Maserati GT2 Stradale

Zobacz zdjęcia (76)
  • 640 KM
  • 720 Nm
  • 2.8 s
  • 324 km/h
Przybliżony czas czytania: 6 minut i 30 sekund.

Latem 2020 roku Maserati wróciło po kilkunastu latach przerwy do grona producentów egzotycznych, sportowych samochodów z prawdziwego zdarzenia. A wszystko za sprawą zupełnie nowego modelu MC20 z węglowym kadłubem i umieszczonym centralnie silnikiem V6, który został zaprojektowany właściwie od zera. Jednocześnie zapowiedziano prace nad wersją z otwartą karoserią oraz... wariantem z elektrycznym układem napędowym, który miał być częścią fundamentów pod zeroemisyjną przyszłość.

Niecałe pięć lat później sytuacja nie wyglądała już tak optymistycznie. Na rynek udało się wejść otwartemu MC20 Cielo, ale wariant elektryczny z powodu znikomego zainteresowania został anulowany. Do tego rok 2023 marka Maserati zamknęła z ogromnym spadkiem sprzedaży samochodów z około 26,6 tysięca rok wcześniej do tylko 11,3 tysięca. Wróćmy jednak do pozytywnych wiadomości: w międzyczasie MC20 zagościło na torach wyścigowych dzięki rasowemu ścigaczowi homologowanemu w kategorii GT2 oraz limitowanemu, przeszło 730-konnemu specjałowi MCXtrema, którego produkcję ograniczono do tylko 62 egzemplarzy.

W październiku 2023 roku MC20 GT2 sięgnęło po swoje pierwsze pole position w pucharze GT2 European Series, a w kwietniu kolejnego roku wygrało swój pierwszy wyścig, pierwszy z kilku wygranych w całym sezonie, w którym sięgnięto po tytuł mistrzowski. Zainteresowanie limitowanym MCXtrema i sukcesy wyścigowego auta kategorii GT2 sprawiły, że Maserati zdecydowało się na kolejny krok w stronę kierowców poszukujących mocniejszych wrażeń. Było nim coupe GT2 Stradale, które odsłonięto latem 2024 roku podczas kalifornijskiego Monterey Car Week.

Z dowodu osobistego GT2 Stradale zniknęło imię MC20, ale nikt nie powinien mieć z tego powodu wątpliwości. Włoska maszyna to podkręcone MC20, inspirowane ścigaczem GT2, którego środowiskiem naturalnym powinny być tory wyścigowe. Widać to już z daleka: przeprojektowany, wydłużony przedni pas z dużym splitterem, wentylowana przednia pokrywa i wentylowane przednie nadkola z włókien węglowych, mocowane centralnie felgi o średnicy 20 cali (które pozwoliły na zrzucenie kilkunastu kilogramów), powiększone wloty powietrza nad tylnymi nadkolami, nowa pokrywa komory silnika, duże skrzydło z tyłu z ramionami odgiętymi ku przodowi, które w ramach opcji można usunąć i szerszy oraz poprowadzony wyżej dyfuzor. GT2 Stradale - dosłownie "drogowe GT2" - bierze ze ścigacza najlepsze wzorce i wdraża je w życie na drogach publicznych.

Dwuosobowa kabina, do której prowadzą unoszone do góry drzwi, pozostaje wierna zwykłemu MC20, ale nie brakuje w niej nowości, zaczynając od głębokich, kubełkowych foteli Sabelt i przerysowanej konsoli środkowej, na której znalazło się m.in. pokrętło zmiany trybów jazdy. Kabinę zdobią również różne detale, właściwe tylko dla GT2 Stradale, jak paski zamiast uchwytów w drzwiach czy dumne tabliczki, informujące o fakcie zbudowania samochodu w Modenie i znaczki w kolorach włoskiej flagi. Na pokładzie wygospodarowano miejsce na 100-litrowy bagażnik.

Nowa platforma aerodynamiczna ma sprawiać, że docisk przy prędkości 285 kilometrów na godzinę w porównaniu do zwykłego MC20 wzrośnie z około 145 aż do 500 kilogramów (130 kilogramów na osi przedniej i 370 kilogramów na tylnej). GT2 Stradale ma być jednocześnie o co najmniej sześćdziesiąt kilogramów lżejsze, zależnie od wyboru wyposażenia. Coupe otrzymało przeprojektowane na wzór wersji wyścigowej układ kierowniczy oraz zawieszenie z systemem podniesienia prześwitu przedniej osi o 35 milimetrów. Na obu osiach zainstalowano węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe firmy Brembo.

Auto w ramach Performance Pack można uzbroić między innymi w ogumienie typu slick firmy Michelin, węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe rodem z samochodów wyścigowych, mechanizm różnicowy z elektronicznie sterowaną blokadą oraz specjalnie dostrojony ABS, kontrolę trakcji i stabilności. Kolejnym stopniem wtajemniczenia są wielopunktowe pasy bezpieczeństwa oraz gaśnica. Opcją jest również nagłośnienie pokładowe produkcji Sonus Faber, o ile ktoś będzie chciał słuchać czegoś innego, niż widlastej szóstki za plecami. Szczególnie po wybraniu opcji w postaci głośniejszego wydechu.

Umieszczone centralnie, trzylitrowe V6 z rodziny Nettuno z dzięki nowej elektronice, zmianach wydechu i zwiększonym ciśnieniu doładowania z dwóch turbosprężarek generuje 640 koni mechanicznych przy 7,5 tysiącach obrotów na minutę. To o symboliczne 10 koni więcej od zwykłego MC20, które pozwala mówić o najmocniejszym, spalinowym, drogowym Maserati w historii. Maksymalny moment obrotowy sięga 720 niutonometrów już od trzech tysięcy obrotów na minutę, które przenoszone są wyłącznie na tylne koła za pośrednictwem 8-stopniowej, automatycznej, dwusprzęgłowej, skrzyni biegów z łopatkami przy kierownicy. GT2 Stradale ma rozpędzać się od zera do setki w jedynie 2,8 sekundy i rozwijać prędkość maksymalną 324 kilometrów na godzinę, ale swój prawdziwy potencjał pokaże dopiero w zakrętach.

Standardem będą cztery różne tryby jazdy: Wet, GT (tryb domyślny po uruchomieniu samochodu), Sport oraz Corsa. Tylko w przypadku uzbrojenia samochodu w opcje z listy Performance Pack pod ręką będzie również wybitnie torowy tryb Corsa Evo z czterema poziomami rozluźnienia systemów kontrolujących pracą układu napędowego i podwozia i oddających coraz więcej kontroli w ręce kierowcy. GT2 Stradale na 5,75-kilometrowym torze testowym Alfy Romeo w Balocco uzyskało czas aż o ponad pięć sekund lepszy od bazowego MC20. To przepaść.

GT2 Stradale debiutowało jako "samochód super sportowy", popis możliwości technologicznych Maserati i ukłon w stronę historii firmy, zakorzenionej głęboko w sportach samochodowych właśnie. Lekcją historii posłużono się również, gdy przyszło do decyzji ograniczenia produkcji GT2 Stradale. W sumie powstanie tylko 914 egzemplarzy, w nawiązaniu do roku 1914, w którym bracia Maserati założyli własny zakład produkujący sportowe automobile. Standardowo dostępne są tylko cztery kolory nadwozia, ale każdy egzemplarz można wykończyć indywidualnie w ramach programu Fuoriserie. Produkcja modelu rozpoczęła się w grudniu 2024 roku w historycznej fabryce przy Viale Ciro Menotti w Modenie.

Z okazji tytułu mistrzowskiego GT2 European Series przygotowano kolekcjonerskie, limitowane do tylko 16 sztuk - nawiązanie do liczby wizyt na podium - wydanie Edizione Corse. Auto w takiej specyfikacji dostanie m.in. torowy wydech z tytanu, lekkie felgi Monodado, pakiet kabinowy z włókien węglowych, okolicznościowe oznaczenia i logotypy oraz przygotowany na miarę kombinezon, kask i pozostałe elementy ubioru dla kierowcy. Plus szkolenie Maserati Racetrack Academy we Włoszech.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 30.03.2025

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 76)
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 1
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 2
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 3
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 4
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 5
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 6
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 7
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 8
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 9
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 10
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 11
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 12
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 13
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 14
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 15
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 16
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 17
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 18
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 19
  • Maserati GT2 Stradale - Zdjęcie 20
Zdjęcia: Maserati Dane techniczne i osiągi
Rocznik2024
Typlimitowane (914)
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV6 twin turbo
  Położeniecentralne
  Pojemność2992 cm³
  Moc640 KM
  Moment obrotowy720 Nm
Skrzynia biegówDCT 8
Napędtył
WYMIARY
Masa1365 kg
Długość4669 mm
Szerokość1965 mm
Wysokość1222 mm
Rozstaw osi2700 mm
Rozstaw kół przód/tył1681/1649 mm
Opony przód245/35 R20
Opony tył305/30 R20
Zbiornik paliwa60 l
OSIĄGI
0-100 km/h2.8 s
Prędkość maks.324 km/h
Średnie spalanie11.6 l/100km
Inne prezentacje