Denza to marka premium należąca do chińskiego koncernu BYD Auto, który w 2024 roku wyprzedził Teslę i zajął miejsce największego na świecie producenta samochodów elektrycznych. Denzę założono kilkanaście lat wcześniej w spółce z niemieckim Daimlerem, który z czasem całkowicie wycofał się z przedsięwzięcia.
W pierwszym okresie działalności marka pokazywała się z różnymi konceptami i wprowadziła na rodzimy rynek elektrycznego hatchbacka, przy którym pracowali specjaliści Mercedes-Benza i który dzielił platformę z klasą B. Po roku 2021 Denza poszła własną drogą, na której zaczęły pojawiać się nowe, luksusowe elektryki: minivan D9, średniej wielkości crossovery N7 oraz N8, limuzyna Z9 czy duży SUV o oznaczeniu N9. W roku 2024 zadebiutował usportowiony model Z9 GT, który został wymyślony jako konkurent dla samochodów pokroju Porsche Taycana i Panamery czy Mercedes-Benza klasy S.
Z9 GT o długości blisko 5,2 metra przygotowano jako 5-drzwiowe kombi, które twórcy woleli klasyfikować jako shooting brake (zwykłe Z9 dostępne jest jako 4-drzwiowa limuzyna). Atrakcyjną maszynę zaprojektował zespół pod wodzą Wolfganga Eggera, który wcześniej pracował między innymi dla Alfy Romeo, Audi, Lamborghini, Lancii oraz Seata.
Samochód zbudowano na platformie e3 YiSanFang, która została opracowana specjalnie dla marki Denza. Platforma obejmuje między innymi trzy pracujące niezależnie silniki elektryczne, niezależnie skrętne koła na tylnej osi, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, baterie w układzie Cell-to-Body, czyli wbudowane bezpośrednio w podwozie, a nie instalowane jako osobny moduł oraz dwie lodówki, w tym 10-litrową dla pasażerów z tyłu. Na szczególną uwagę zasługuje system kół skrętnych, który pozwala na odchylenie ich aż do piętnastu stopni i skorzystanie z takich możliwości, jak jazda bokiem, na przykład podczas parkowania, ostry skręt z punktem zaczepienia na jednym z kół przedniej osi czy... obrót o blisko 360 stopni stojąc niemal w miejscu. Z wykorzystaniem takiego rozwiązania promień skrętu przy ponad 3,1-metrowym rozstawie osi skrócono do jedynie 4,62 metra.
Auto uzbrojono między innymi w ruchomy spoiler, kamery i wyświetlacze jako alternatywa dla zwykłych lusterek bocznych oraz trzy wyświetlacze w środku, dwa 13,2-calowe przed kierowcą i pasażerem oraz duży, dotykowy ekran 17,3-calowy na środku. Do tego dochodzi 50-calowy wyświetlacz przezierny z funkcjami rozszerzonej rzeczywistości oraz dodatkowe opcje rozrywki i sterowania dla pasażerów z tyłu. Wyposażenie obejmuje również regulowane w kilkunastu kierunkach, wentylowane i podgrzewane fotele z masażem, które współpracują z zawieszeniem i w zakrętach mogą automatycznie zmieniać kształty boków, aby lepiej trzymać kierowcę lub pasażera, złożony z ponad dwudziestu głośników system audio francuskiej firmy Devialet, układ aktywnej redukcji hałasu, 4-strefową klimatyzację i panoramiczny dach o powierzchni ponad dwóch metrów kwadratowych. Na pokładzie nie zabrakło również rozbudowanych systemów wspomagania kierowcy i funkcji jazdy automatycznej. Denza mówi o przeszło trzydziestu czujnikach oraz dwóch układach LiDAR, które stale skanują drogę dookoła samochodu.
Model Z9 GT, podobnie jak zwykłe Z9, zaprojektowano jako hybrydę oraz pełnego elektryka, w każdym przypadku z napędem wszystkich czterech kół. Wariant hybrydowy korzysta z 4-cylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności dwóch litrów, silników elektrycznych oraz baterii o pojemności 38,5 kilowatogodziny. W takim wydaniu auto ma generować jakieś 870 koni mechanicznych oraz przeszło 900 niutonometrów. I oferować ponad 200 kilometrów elektrycznego zasięgu oraz ponad 1100 kilometrów zasięgu całkowitego (według chińskich norm pomiarowych).
W wersji elektrycznej instalowane są baterie o pojemności stu kilowatogodzin. Układ napędowy z jednym silnikiem na przedniej osi i dwoma na tylnej dostarcza maksymalnie 965 koni mechanicznych. Silnik na przedniej osi generuje tu do 230 kW, dwa silniki na osi tylnej dodają po 240 kW każdy. Zasięg na jednym ładowaniu baterii ma dochodzić do 630 kilometrów, a ładowanie baterii w zakresie 30-80% ze stacji o mocy 270 kW zajmować ma niecałe dziewiętnaście minut. Sprint od zera do setki zajmuje elektrykowi tylko 2,9 sekundy.
Denza zadebiutowała w Europie w kwietniu 2025 roku podczas Milan Design Week, na który przywieziono topowe Z9 GT. W lipcu marka pojawiła się na Festiwalu Prędkości w Goodwood, na który oprócz Z9 GT przywieziono SUV'a o oznaczeniu B5 oraz minivana D9. Denza wzięła na celownik również rynek polski. Na chińskim rynku sprzedaż Z9 GT rozpoczęto od bogato wyposażonej wersji First Edition, razem z którą otrzymuje się między innymi certyfikat autentyczności. W specyfikacji dla europejskiego klienta ma być przygotowane m.in. sztywniejsze zawieszenie, stawiający większy opór układ kierowniczy, zmienione światła i oprogramowanie.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 29.07.2025