Zdjęcie Fioravanti Sensiva

Fioravanti Sensiva

Zobacz zdjęcia (4)
  • 449 KM
  • 612 Nm
  • 5.4 s
  • 250 km/h
Przybliżony czas czytania: 2 minuty i 40 sekund.

Auto miejskie o napędzie hybrydowym to pojazd jak najbardziej pożądany, poszukiwany i otoczony całą masą przymiotników o jak najbardziej pozytywnym wydźwięku. Na zgoła inne można natrafić proponując napęd hybrydowy do samochodu sportowego, co wśród ortodoksyjnych miłośników tego typu aut jest po prostu nie do przyjęcia. U tych mniej zatwardziałych w swych przekonaniach pomysł taki może wzbudzić jak najbardziej zasłużoną ciekawość i choć hybrydowy układ napędowy na chwilę obecną oferowany jest w nielicznej licznie aut użytkowych i miejskich nie wykluczone, że wkrótce rozszerzy swoje wpływy.

Na długo zanim Toyota i ItalDesign pokazało w 2004 roku swoją sportową hybrydę Alessandro Volta z podobnym, innowacyjnym pomysłem napędowym w swoim debiucie wyszło włoskie studio Fioravanti. W roku 1994 podczas sympozjum na temat pojazdów napędzanych energią elektryczną w Los Angeles turyńska firma pokazała futurystyczne coupe Sensiva.

Samochód poza napędem hybrydowym wyróżnia się także szeregiem innych, nowatorskich rozwiązań, między innymi nadwoziem z włókien węglowych (w roku 1994 była to rzadkość), oponami wyposażonymi w specjalne czujniki połączone z komputerem pokładowym, pozwalające zmieniać profil ogumienia w zależności od warunków, aktywne zawieszenie, sterowne wszystkie cztery koła oraz automatycznie otwierane przy pomocy magnetycznej karty drzwi (głębokość jej włożenia determinowała to, które drzwi zostaną otwarte).

Mocowanie przedniego zderzaka pozwala na jego szybki demontaż i dostęp do niklowo-wodorowych baterii magazynujących energię elektryczną o napięciu 125 woltów. Siła napędowa pochodzi od generatora o mocy 170 kW (231 koni mechanicznych) oraz czterech silników elektrycznych o mocy 40 kW (54,4 KM) i momencie obrotowym 153 Nm każdy, co daje sumaryczne wartości 449 koni mechanicznych i 612 niutonometrów. Turbina generatora napędzana jest mieszanką paliwową przechowywaną w dwóch zbiornikach o pojemności 35 litrów każdy. Silniki elektryczne uczestniczą przy hamowaniu, co pozwoliło znacznie zmniejszyć średnicę tarcz hamulcowych, na których nie spoczywa cała odpowiedzialność za zatrzymanie się samochodu.

Napęd przenoszony jest na wszystkie cztery koła. O osiągi Sensivy mogącej pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza na poziomie tylko 0,25 nie trzeba się martwić: prędkość maksymalna sięga 250 km/h a przyspieszenie do setki zajmuje 5,4 sekundy. Pierwsze 400 metrów staje się historią po 13,5 sekundach a tylko 25 sekund potrzeba, aby pokonać pierwszy kilometr.

Na samych bateriach można przejechać tylko 70 kilometrów, ale na paliwie już 600. W ruchu pozamiejskim gazy wydechowe z silnika turbinowego wydalane są przez unoszone kanały umieszczone wysoko z tyłu, co zapewnia Sensivie jeszcze lepsze właściwości aerodynamiczne. Obok wylotów umieszczono także zestaw aktywnych spoilerów.

Rewolucyjny koncept Włochów pozostał niestety tylko prototypem.

Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 17.11.2007

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 4)
  • Fioravanti Sensiva - Zdjęcie 1
  • Fioravanti Sensiva - Zdjęcie 2
  • Fioravanti Sensiva - Zdjęcie 3
  • Fioravanti Sensiva - Zdjęcie 4
Zdjęcia: Fioravanti Dane techniczne i osiągi
Rocznik1994
Typkoncept, hybryda
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy4 elektr. + turbinowy
  Położenie
  Pojemnośćbrak danych
  Moc449 KM
  Moment obrotowy612 Nm
Napęd4 koła
WYMIARY
Masa1000 kg
Długość4120 mm
Szerokość1880 mm
Wysokość1200 mm
Rozstaw osi2650 mm
Rozstaw kół przód/tył1550/1600 mm
Opony przód230/33 ZR 19
Opony tył230/33 ZR 19
Zbiornik paliwa70 l
OSIĄGI
0-100 km/h5.4 s
Prędkość maks.250 km/h
Inne prezentacje