Od kiedy tylko ludzkość zgłębiła tajniki matematyki, zdobywając umiejętność liczenia od dwóch wzwyż, od wtedy cyfry i liczby wszelakie zaczęły nabierać wymiaru, którego ramy nauki objąć nie mogły. Jednym przypisywano przynoszenie szczęścia, drugie uznawano za zły omen, a jeszcze innymi posługiwano się do wyrażania atrybutów boskości. Podobnie w świecie benzyną i spaloną gumą pachnącym znajdziemy cyfrowe imiona, bez których byłby on zupełnie inny i na dźwięk których stają na baczność całe legiony. Jednym z nich jest 911, żywa legenda z Zuffenhausen i obowiązkowa pozycja w katalogu Porsche nieprzerwanie od roku 1963.
Szósta generacja 911 dokonała żywota swojego po blisko siedmiu latach panowania w roku 2011 wraz z limitowanym, wyczynowym coupe 911 GT3 RS 4.0, zasilanym największym silnikiem w historii drogowych wersji modelu. Już jesienią tego samego roku na świat przyszło kolejne 911, definiujące swoją tożsamość od początku.
Zupełnie nowa generacja 911, oznaczona wewnętrznie kodem 991, dzieli z serią 997 tylko skrawek części, pod wieloma względami stanowiąc duży skok technologiczny do przodu. Blisko 90 procent podzespołów przeprojektowano lub zaprojektowano praktycznie od nowa. Rozstaw osi auta został zwiększony o 100 milimetrów, a z przodu zwiększono również rozstaw kół (w 911 Carrera o 46 mm). Nieznacznie skrócono zwisy z przodu i z tyłu (odpowiednio o 32 i 12 milimetrów), długość całego coupe urosła o 56 milimetrów, a dach poprowadzono około 7 milimetrów niżej.
Stylistycznie oczywiście nie mogło być rewolucji. 911 zachowało swój niepowtarzalny styl, a największe zmiany widoczne gołym okiem to wąskie światła z tyłu w technologii LED, "kły" w postaci pasów LED'ów z przodu, wysuwany spoiler oraz przeniesienie bocznych lusterek z rogów okien na górne krawędzie drzwi. Wrażenia wzrokowe potęgują nowe felgi, które teraz fabrycznie dostępne są w rozmiarze aż do 20 cali włącznie (w 911 Carrara w standardzie 19 cali). Współczynnik oporu aerodynamicznego nadwozia sięgnął 0,29.
Projektanci wnętrza czerpali swoje inspiracje z Carrery GT oraz Panamery, stawiając na funkcjonalność i elegancję. Dźwignię zmiany biegów przesunięto celowo jak najbliżej kierownicy, wraz z wieńcem której obracają się również łopatki (w przypadku wyboru dwusprzęgłowej przekładni PDK). Centralne miejsce konsoli środkowej zajął nowy, 7-calowy, dotykowy wyświetlacz, a na wprost kierowcy umieszczono obrotomierz. Dla kierowcy i pasażera przewidziano regulowane elektrycznie w czterech kierunkach fotele, które za dopłatą można wymienić na fotele sportowe z regulacją w 14 lub nawet 18 kierunkach. Stacyjkę schowano tradycyjnie po lewej stronie kolumny kierownicy.
Po raz pierwszy 911 oparto na konstrukcji ze stopów aluminium, stali i magnezu, których połączenie pozwoliło na oszczędzenie około 50 kilogramów. Z wyposażenia zniknęło hydrauliczne wspomaganie kierownicy, którego miejsce zabrał układ elektryczno-mechaniczny. Zestaw pracuje tylko podczas skręcania, dzięki czemu w pozostałych sytuacjach nie potrzebuje w ogóle zasilania i pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o co najmniej 0,1 litra na 100 kilometrów. Każda sztuka seryjnie wyposażona jest między innymi w objęty odpowiednimi certyfikatami system śledzenia, system odzyskiwania energii elektrycznej z hamowania, kontrolę stabilności Porsche Stability Management i bixenonowe reflektory (za dopłatą światła skrętne).
911 Carrera jako pierwszy samochód sportowy od Porsche może pochwalić się automatycznym systemem auto/stop, który zapewnia oszczędności rzędu 0,6 litrów paliwa na 100 kilometrów. Systemy zarządzające chłodzeniem i nagrzewaniem silnika i skrzyni biegów zmniejszają apetyt auta o kolejne 0,35 litra. Dla przekładni PDK, którą znacząco udoskonalono, przewidziano tryb "żeglowania", który pozwala oszczędzić nawet jeden litr paliwa i sprawdza się na przykład przy zjazdach z górki czy płynnej redukcji prędkości w trasie. Jego praca polega na odciążeniu silnika poprzez odłączenie go od skrzyni biegów w momencie zdjęcia nogi z pedału gazu. W sumie konsumpcję Carrery i emisję szkodliwych spalin w stosunku do jego poprzednika zmniejszono o około 16 procent. Ze skrzynią PDK to również pierwsze Porsche, które schodzi z emisją poniżej 200 gramów dwutlenku węgla na kilometr.
Poza 7-stopniową przekładnią PDK nowe 911, jako pierwszy masowo produkowany samochód osoby na świecie, może szczycić się ręczną skrzynią biegów aż o siedmiu przełożeniach. Krótkie przełożenia pierwszych biegów nastawione są na jak najlepsze przyspieszenia (prędkość maksymalną uzyskuje się na szóstym biegu), a ostatnie, długie przełożenie zestrojono wyłącznie z myślą o zmniejszeniu momentu obrotowego i zużycia paliwa przy największych prędkościach. Sterowany manualnie mechanizm oparty jest na module z przekładni PDK. Dla lubiących ostrzejsze reakcje całego układu napędowego przewidziano tryb "Sport", aktywowany jednym przyciskiem, który zmienia pracę zawieszenia i oprogramowania sterującego silnikiem, a także reakcję skrzyni biegów. Za dopłatą w 911 Carrera można otrzymać również elektroniczny system kontroli tłumienia zawieszenia PASM (Porsche Active Suspension Management).
911 Carrerę zasila umieszczony z tyłu, 6-cylindrowy boxer o pojemności 3,4 litrów i mocy 350 koni mechanicznych, wydzielanej przy 7,4 tysiącach obrotów na minutę. To o 10 KM więcej i o 0,2 litry mniej, niż poprzednio. Jednostka dysponuje bezpośrednim wtryskiem paliwa, zmiennymi fazami rozrządu (VarioCam Plus), zintegrowaną, suchą miską olejową i rezonansowym układem dolotowym, który zwiększa ilość doprowadzanego powietrza poprzez wprowadzanie go w drgania. Po raz pierwszy w zwykłej Carrerze w ramach pakietu Sport Chrono można zaopatrzyć się również w dynamiczne mocowanie silnika, które redukuje negatywny wpływ szybkich zmian obciążenia. Nowe warunki fizyczne pozwalają na rozpędzenie się do 100 km/h z ręczną skrzynią biegów w 4,8 sekundy, a z przekładnią PDK i pakietem Sport Chrono w 4,4 sekundy (bez pakietu 4,6 sekundy). Prędkość maksymalna sięga prawie 290 km/h, a z przekładnią PDK wynosi 287 km/h.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 03.12.2011