Elegancka limuzyna klasy średniej o nazwie Laguna od pierwszych miesięcy 1994 roku produkowana jest przez francuski koncern Renault. Pojazd, który odniósł spory sukces rynkowy od początku istnienia przeznaczony był dla zastosowań rodzinnych. Zapędy sportowe konstruktorów ulokowano w o klasę niższym modelu Megane, którego wersja coupe okazała się strzałem w dziesiątkę. Wszystko wskazuje jednak na to, że wkrótce stan ten ulegnie zmianie. W połowie września'07 na 62, międzynarodowym salonie samochodowym we Frankfurcie zaprezentowano prototypową wersję Laguny Coupe, która najwyraźniej zwiastuje wersję seryjną mającą pojawić się na rynku w 2008 roku.
Nowy grand tourer jeśli chodzi o główne założenia jest bezpośrenią kontynuacją konceptu Fluence z 2004 roku. Subtelna linia boczna z długą maską i spadzistym, zadziornym kuperkiem doskonale definiuje klasyczne coupe. Z przodu poza nisko zawieszonym, wielopoziomowym grillem i znakiem firmowym głęboko wtłoczonym w maskę największą uwagę zwracają ostro wcięte, rozłożyste reflektory. Pod kloszami kryją się nowoczesne diody LED. Podobny zabieg do tego ze znakiem firmowym z przodu uczyniono w przypadku wąskich, tylnych lamp - osadzono je w głębokich, zawiniętych tuż pod klapą bagażnika wcięciach. Masywności i agresji prototypowej Lagunie dodaje niski stosunek powierzchni przeszklonej do powierzchni nadwozia, co szczególnie widać w profilu, oraz 20-calowe felgi.
W środku projektanci poszli jeszcze dalej niż na zewnątrz. Największą uwagę zwraca oryginalnie ukształtowany ekran zajmujący conajmniej połowę długości deski rozdzielczej. Jego podstawowa funkcja to wyświetlanie informacji niezbędnych do podróży i umilających ją - nawigacja, radio, muzyka, video. Ekran zaprogramowany jest także do wyświetlania obrazów inspirowanych terapią świetlną. Przed kierowcą usytuowano potężną kierownicę oraz futurystyczne zegary. W środkowym tunelu umieszczono regulację klimatyzacji a w wyposażeniu pokładowym znalazł się między innymi 10-głośnikowy system audio marki Bose. Za przednimi fotelami znajdują się dwa mniejsze dla pasażerów, którzy mogą skorzystać z zestawu multimedialnego Samsunga. Elegancji całemu wnętrzu dodają chromowane akcenty wokół nawiewów, na kierownicy i desce rozdzielczej oraz w środkowym tunelu. Drogę do środka otwierają norzycowe drzwi, które dzięki specjalnemu systemowi opratemu na hydraulice można unosić na dowolny kąt bez ryzyka ich opadnięcia bądź przeskoku w inną pozycję.
Prototypowe coupe bazuje na płycie podłogowej nowej Laguny. Pojazd mający łączyć w sobie sportowe osiągi, przyjemność jazdy i znakomite właściwości jezdne wyposażono w zaawansowany system Active Drive z czterema kołami skrętnymi (z francuska 4RD) opracowany przez Renault Sport Technologies, który już wkrótce ma pojawić się w autach produkowanych seryjnie. System przy mniejszych prędkościach zapewniać ma lepszą zwrotność podczas gdy przy bardziej wyczynowej jeździe trzymać ma pojazd na szosie niczym pociąg na szynach. Model ten wykorzystano także do premiery zupełnie nowej jednostki napędkowej - V6 dCi. Silnik ten, rozwijający moc 265 koni mechanicznych powstał we współpracy z Nissanem. Diesel rozpędzać ma Lagunę Coupe do 100 km/h w nie więcej niż siedem sekund. Napęd poprzez 6-stopniowy automat przenoszony jest na przednią oś.
Czy śmiała, prototypowa Laguna Coupe jest rzeczywiście zwiastunem wersji seryjnej pokaże zapewne najbliższy czas...
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 19.09.2007