W roku 2005 Włosi wystartowali z programem badawczo-rozwojowym połączonym ze specjalnie zorganizowaną z tej okazji serią wyścigów, których bohaterem było nie mniej specjalne Ferrari FXX bazujące na seryjnym Enzo. Całe przedsięwzięcie zakładało ciągłe doskonalenie aut jak i kierowców - ich właścicieli. W związku z tym samochód naszpikowano zestawem czujników a nad każdym egzemplarzem czuwał sztab inżynierów i mechaników. Cała seria z modelem FXX na czele rozpoczęła się w czerwcu 2005 roku i przewidziana była na okres 2 lat. Po niespełna półtora roku pojazd doczekał się poważnych modyfikacji a program z nim związany postanowiono przedłużyć aż do 2009 roku.
Dnia 28 października 2007 roku na torze Mugello swoją premierę miało udoskonalone Ferrari FXX Evoluzione. Pakiet zmian opracowano na podstawie wyników tekstów i wyścigów, w których uczestniczyli właściciele pojazdów (w tym Michael Schumacher, siedmiokrotny mistrz świata Formuły 1, którego nie mogło zabraknąć podczas pierwszej prezentacji udoskonalonego modelu, który według niektórych źródeł mógł być jego własnym egzemplarzem). Podczas torowych szaleństw przejechano łącznie 16,5 tysiąca kilometrów w 2006 toku i 18,5 tysiąca w roku 2007.
Zmiany zaszły w kwestiach aerodynamicznych, elektronice oraz układzie napędowym. Skrzynia biegów potrzebuje teraz tylko 60 milisekund na zmianę przełożenia a biegi wchodzą teraz przy innych współczynnikach korzystając z dodatkowych obrotów silnika (1000), który przy 9,5 tysiącach obrotów na minutę (poprzednio 8,5) osiąga moc 860 KM! Nowy system kontroli trakcji opracowany we współpracy ze specjalistami z GES Racing Division pozwala na ustawienie zawieszenia w 9 różnych profilach plus całkowite jego wyłączenie. Wszystko odbywa się poprzez przycisk w środkowym tunelu a ustawienia mogą być dynamicznie zmieniane podczas wyścigu, dobierając odpowiednie zestrojenie w zależności od pokonywanych zakrętów (zupełnie jak w Formule 1). Nowy system jest także bardziej elastyczny, ułatwiając korzystanie z niego kierowcom nie mającym wiele wspólnego ze sportami motorowymi.
Nowa charakterystyka pojazdu oraz zmieniona geometria przedniego zawieszenia pozwala 19-calowym oponom Bridgestone przetrwać dłużej niż poprzednio a wzmocnione, karbonowo-ceramiczne hamulce Brembo pracują jeszcze efektywniej. Zmianie uległ dyfuzor i zestaw tylnego uskrzydlenia, generujący teraz siłę dociskową o 25% większą niż w zwykłym FFX, które generowało jej o 40% więcej niż Enzo. Zmieniono ustawienia aktywnego, przedniego spoilera oraz podrasowano system telemetrii, który teraz monitoruje także ciśnienie w pompir hamulcowej oraz kąt skręcania kół. Od roku 2008 będzie także możliwość zamontowania dodatkowych dwóch wstecznych kamer towarzyszącej jednej, która obecna jest od samego początku. Wszystkie modyfikacje pozwoliły poprawić czas uzyskany na torze Fiorano koło Maranello przez FXX (minuta i 18 sekund) aż o dwie sekundy. Wisienką na szczycie smakowitego tortu przygotowanego przez Ferrari jest nowe, artystyczne malowanie sprawiające wrażenie iż zmianie uległo dużo więcej kształtów auta niż w rzeczywistości.
Wszyscy, którzy zdecydują się na pakiet Evolution będą mogli uczestniczyć w serii wyścigów w sezonie 2008/2009 po sześć wyścigów w każdym roku (po dwa w Europie, Azji i Ameryce Północnej).
FXX Evolution pozostaje pojazdem wybitnie torowym bez homologacji do poruszania się po zwykłych ulicach. Seria wyścigów z udziałem samochodu jak samo jak w przypadku modelu FXX objęta będzie opieką najwyższej klasy specjalistów Ferrari a doświadczenia zdobyte podczas tysięcy kilometrów zostaną wykorzystane w kolejnych modelach koncernu z Maranello.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 29.10.2007