Zdjęcie Genesis GMR-001 Hypercar

Genesis GMR-001 Hypercar

Zobacz zdjęcia (38)
  • ? KM
  • ? Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 5 minut.

Koreański Genesis, luksusowa dywizja koncernu Hyundai Motor Company, był ósmym producentem samochodów, który zdecydował się na budowę wyścigowego prototypu według przepisów Le Mans Daytona h. I jednocześnie czternastym, który wziął na celownik klasę topową Hypercar długodystansowych mistrzostw świata. I nie był ostatni!

Markę Genesis przyciągnęła zmiana przepisów, która położyła kres rządom prototypów LMP1. Od sezonu 2021 ich miejsce zajęła grupa Hypercar, złożona początkowo z zupełnie nowych maszyn zaprojektowanych według regulacji Le Mans Hypercar oraz starych LMP1, które musiały mocno przytyć i stracić na mocy. W sezonie 2023 stare LMP1 odeszły ostatecznie do historii, a grupa Hypercar powiększyła się o nowe maszyny typu Le Mans Daytona h, które w tym samym czasie weszły również do północnoamerykańskiego pucharu SportsCar Championship. Tańsze i mniej skomplikowane konstrukcyjnie LMDh na mistrzostwa świata przygotowali w pierwszym roku Porsche oraz Cadillac, a w kolejnym Alpine oraz BMW.

Każdy konstruktor decydujący się na budowę samochodu typu LMDh ma do wyboru platformę od jednego z czterech producentów znanych z prototypów klasy LMP2. Są nimi Oreca i Ligier z Francji, Dallara z Włoch oraz Multimatic z Kanady. Każdego obowiązują tu 7-stopniowe, sekwencyjne skrzynie biegów od Xtrac z indywidualnym doborem przełożeń, akumulatory przygotowane przez Fortescue Zero (znane wcześniej jako WAE Technologies i Williams Advanced Engineering), a także silnik elektryczny i przetwornica Boscha, zintegrowane z silnikiem spalinowym własnej produkcji i skrzynią biegów. Każde LMDh jest hybrydą, w której napęd przenoszony jest wyłącznie na tylne koła (osobne przepisy LMH dają więcej swobody i dopuszczają hybrydowy napęd obu osi oraz spalinowy napęd wyłącznie tylnej osi).

Wyścigu zbrojeń znanego z czasów LMP1 w grupie Hypercar nie ma. Każde LMH i LMDh obowiązują ograniczenia w zakresie masy własnej, układu napędowego oraz parametrów aerodynamicznych, a potencjał osiągów między różnymi maszynami różnych producentów wyrównują z wyścigu na wyścig regulacje Balance of Performance. Główne parametry: masa własna co najmniej 1030 kilogramów plus do 70 kilogramów balastu w ramach BoP i maksymalna moc układu napędowego w zakresie od 480 do 520 kilowatów (653-707 koni mechanicznych), również wyznaczana przez BoP. Moc samego układu elektrycznego w samochodach LMDh ograniczona została do tylko 50 kW (68 koni mechanicznych).

Hyundai ogłosił swój program Hypercar pod marką Genesis we wrześniu 2024 roku, a jedną z twarzy projektu został sam Jacky Ickx, 79-letni kierowca z Belgii, który sześć razy wygrał w 24-godzinnym Le Mans i osiem razy stawał na najwyższym stopniu podium wyścigów grand prix Formuły 1. Koreańczycy zdecydowali się na współpracę z francuską Orecą, na podwoziu której swoje LMDh już wcześniej przygotowało Alpine, należące do Renaulta oraz Acura, należąca do Hondy. Już w grudniu pokazano koncept przyszłego ścigacza w zmniejszonej skali, a kilka miesięcy później na wystawie w Nowym Jorku pokazano model w pełnej skali. Maszynę nazwano GMR-001 Hypercar, gdzie GMR to skrót od nazwy fabrycznego zespołu, używającego soczystej, pomarańczowo-czerwonej kolorystyki: Genesis Magma Racing.

Do pracy nad GMR-001 zaprzęgnięto cały oddział Hyundai Motorsport, który do tej pory znany był przede wszystkim z rajdowych mistrzostw świata i wyścigów samochodów turystycznych. Prototyp LMDh zapuścił rajdowe korzenie: specjalnie na jego potrzeby zaprojektowano zupełnie nową, podwójnie turbodoładowaną jednostkę V8 o pojemności 3,2 litra, która powstała - upraszczając - po połączeniu dwóch 1,6-litrowych jednostek R4 znanych z rajdówki i20 N Rally1. Nowe V8 odpalono pierwszy raz w kwietniu 2025 roku, a dwa miesiące później silnik pracował już zainstalowany na pierwszym podwoziu.

Genesis GMR-001 Hypercar wyjechał na pierwsze testy na torze Paul Ricard, przy którym działa między innymi Oreca, w sierpniu. Niedługo później zaliczył długodystansowe sesje testowe na Paul Ricard oraz Portimao, które przyniosły bardzo obiecujące wyniki. Względem projektu, który ucieleśniały koncepty, noszące między innymi charakterystyczne dla marki Genesis światła, w projekcie nadwozia wprowadzono szereg zmian. Zmieniły się przede wszystkim kształty sekcji bocznych, tylnego skrzydła, przedniego splittera oraz oświetlenia. Podobnie jak w Acurze i Alpine nos w prototypie schodzi nisko pod przedni płat, pod którym wydrążono tunele prowadzące powietrze.

Genesis pojawi się na torach całego globu z fabrycznym zespołem Genesis Magma Racing, który ma odcisnąć swoje piętno również na modelach drogowych. GMR-001 zadebiutuje w długodystansowych mistrzostwach świata w sezonie 2026, a w roku 2027 spodziewany jest w północnoamerykańskim SportsCar Championship. W wyścigach World Endurance Championship koreańska marka będzie rywalizowała z prototypami Alpine, Aston Martina, BMW, Cadillaca, Ferrari, Peugeota, Porsche i Toyoty, a od sezonu 2027 również Forda i McLarena.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 05.10.2025

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 38)
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 1
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 2
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 3
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 4
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 5
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 6
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 7
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 8
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 9
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 10
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 11
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 12
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 13
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 14
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 15
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 16
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 17
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 18
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 19
  • Genesis GMR-001 Hypercar - Zdjęcie 20
Zdjęcia: Genesis Magma Racing Dane techniczne i osiągi
Rocznik2025
Typwyścigowe, LMDh
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8 twin turbo
  Położeniecentralne
  Pojemność3200 cm³
  Moc707 KM
  Moment obrotowybrak danych
Napęd elektrycznyMGU
  Położenietył
  Moc68 KM
Napędtył
WYMIARY
Masa1030 kg
Długośćbrak danych
Szerokośćbrak danych
Wysokośćbrak danych
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maks.brak danych
Inne prezentacje