Gdy w 1966 roku na salonie samochodowym w Genewie zaprezentowano Miurę nic nie było już takie, jak przedtem. Genialne umysły połączone pod szyldem Lamborghini stworzyły pierwszy w historii motoryzacji pełnoprawny supersamochód - określenie "supercar" zostało po raz pierwszy użyte właśnie w odniesieniu do Miury (przez wybitnego, motoryzacyjnego dziennikarza L.J.K. Setrighta). Był to także pierwszy samochód produkowany seryjnie z silnikiem umieszczonym centralnie (dotychczas takie rozwiązanie było zarezerwowane tylko dla wyścigowych konstrukcji). Ostatnie egzemplarze Miury (modelu SV - Sport Veloce) zjechały z taśmy w 1972 roku a jej następcą został okryty dziś niemniejszą sławą Countach. Czterdzieste urodziny modelu Włosi uczcili prezentując silnie nim inspirowany koncept.
Miura XXI wieku miała swoją premierę 5 stycznia 2006 roku w Muzeum Telewizji i Radia w Los Angeles, gdzie dzień później rozpoczął się międzynarodowy salon samochodowy. Przed szerszą publicznością pojazd został zaprezentowany na North American International Auto Show w Detroit odbywającym się wówczas w dniach 8-22 stycznia.
Koncept pełnymi garściami czerpał z oryginału zaprojektowanego w latach sześćdziesiątych przez mistrza Marcello Gandiniego z Bertone. Sylwetka, którą bez wątpliwości można nazwać ponadczasową, pozostała bez większych zmian - kształt Miury rozpoznawalny jest szybciej niż po pierwszym rzucie oka. Okrągłe światła z przodu zabudowano pod kloszami razem z charakterystycznymi "rzęsami" a tylne oświetlenie to zapowiedź artystycznych rozwiązań, które w marcu pojawiły się w pokazanym w Genewie odmłodzonym Murcielago LP640.
Nadwozie pomalowane w odcieniu kanarkowego połączenia żółci i zieleni zaprojektował Walter de'Silva, wówczas świeżo upieczony szef Lamborghini Centro Stile i było to jego pierwsze dzieło stworzone na tym stanowisku. Do koncernu Volkswagena został on zwerbowany w 1998 roku i zatrudniony w Seacie. Kariera de'Silvy rozpoczęła się jeszcze w 1972 roku we Fiacie, potem 9 lat spędził w studiu I.DE.A, z którego trafił do Alfy Romeo stając się tam w 1986 roku szefem działu stylistycznego. Od lutego 2007 de'Silva jest głową działu designu całej grupy Volkswagena, w której skład poza macierzystym koncernem wchodzi Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Seat i Skoda.
Koncepcyjna Miura nigdy nie miała trafić produkcji, choć zapewne znalazłaby się na nią masa chętnych. Szef Lamborghini, Stephan Winkelmann, krótko i treściwie uciszył wszelkie spekulacje słowami "Koncepcyjna Miura to uczczenie naszej historii, ale Lamborghini patrzy daleko w przyszłość. Wytwarzanie pojazdów w stylu retro nie jest tym, dla czego tutaj jesteśmy. Dlatego nowej Miury nie będzie". Jako, że nie zdradzono żadnych szczegółów technicznych konceptu warto w ich miejscu przytoczyć na koniec pobożne życzenia pojawiające się w plotkach krążących wokół pojazdu: centralnie umieszczony silnik o pojemności 6,5 litra (oczywiście V12) miałby rozwijać ponad 700 koni mechanicznych i pozwalać na osiągi stawiające Miurę wśród najszybszych samochodów świata, zapewne nawet ponad Murcielago. Samochód miałby bazować na podwoziu Audi R8, silnik współpracować z 7-stopniową, sekwencyjną przekładną a cena nowej Miury miałaby sięgać 800 tysięcy dolarów.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 30.10.2007