Na salonie samochodowym w Birmongham w 2000 roku pokazano prototyp sportowego coupe Ascari KZ1. Był to trzeci już model firmy z Branbury pokazany w ciągu pięciu lat od jej powstania (pierwsze dwa to FGT i Ecosse), a jego nazwa powstała z inicjałów duńskiego milionera, który wykupił Brytyjczyków w 1998 roku - Klaasa Zwarta. Ekskluzywna premiera wersji produkcyjnej miała miejsce w Hiszpanii w 2003 roku. Tam właśnie w 2000 roku wybudowano tor kopiujący wiele zakrętów z najsłynniejszych asfaltów całego świata, który wraz z niewielkim ośrodkiem wypoczynkowym (pełna nazwa to Race Resort Ascari) pełni nie tylko rolę testowego poligonu Ascari, ale także smakowitej lokalizacji na wakacyjny wypad milionerów z zacięciem kierowcy wyścigowego. To właśnie między innymi tam prototypy KZ1 przejechały blisko 150 tysięcy kilometrów.
Auto napędzane jest pół tysięczną armią mechanicznych rumaków zamkniętych w jednostce V8 od BMW M5. Silnik odpala się przyciskiem "Start", a samochód wyposażony jest w sportowe, skórzane fotele. Deska rozdzielcza to elegancka symbioza połyskującego aluminium i skórzanego obicia. Do tego alcantara. Klimatyzacja i stonowane kolorystycznie wskaźniki pokładowe panują nad dobrą atmosferą we wnętrzu. Całości dopełnia elektroniczne sterowanie okien i lusterek, odtwarzacz CD oraz system antywłamaniowy, fotele można regulować w pełnym zakresie.
Nadwozie i płytę podłogową samochodu zbudowano z włókien węglowych. Przednie zawieszenie oparto na pojedynczych a tylne na podwójnych wahaczach. Swoje agresywne kształty auto zawdzięcza Paul'owi Brown'owi, który w przeszłości pracował przy projektowaniu bolidów Formuły 1. Nad całym projektem czuwał niejaki Dave Minter, który w ciągu ponad ćwierć wiecznej działalności w przemyśle samochodowym pracował między innymi w Lotusie.
Z ponad 500 końmi pracującymi za plecami komunikujemy się poprzez ręczną przekładnię o sześciu przełożeniach, a efekt tej współpracy przenoszony jest na tylną oś. Odpowiednie umiejętności pozwalają na rozpędzenie się do setki w mniej niż cztery sekundy i zatrzymanie wskazówki prędkościomierza w okolicach 200 mph (322 km/h). Producent szacuje zasięg auta na 400 mil, co odpowiada ponad 640 kilometrom.
Obok modelu drogowego powstał także wariant wyścigowy, KZ1-R, którego głównym polem działania jest hiszpańska seria GT oraz klasa GT3 w międzynarodowym serialu FIA GT. Na bazie wyczynowego modelu powstała szosowa odmiana A10.
Każdy egzemplarz ekskluzywnego coupe, którego ręczna produkcja ograniczona jest do 50 sztuk, a klienci mogą ingerować na jej każdym etapie w konfigurację auta, pochłania około 340 godzin pracy. Cena zaczyna się od 235 tysięcy funtów i wzrasta w zależności od konfiguracji.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Pierwsze opracowanie: 04.03.2007
Ostatnia aktualizacja: 21.03.2008