Zdjęcie Koenigsegg CCXR Trevita

Koenigsegg CCXR Trevita

Zobacz zdjęcia (12)
  • 1032 KM
  • 1080 Nm
  • 2.9 s
  • 410 km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 20 sekund.

Sezon 2008/2009 był dla szwedzkiej grupy Koenigsegga okresem wytężonych prac i prężnego rozszerzania działalności, których kryzys właściwie nie tknął. Niesprzyjająca sytuacja rynkowa odbiła się jedynie na specjalnych modelach CCX Edition oraz CCXR Edition, których produkcję z planowanych 20 sztuk (sześć CCXR i czternaście CCX) zmniejszono do zaledwie 6 (cztery CCXR i dwa CCX), w tym jednego egzemplarza z kierownicą po lewej stronie. Z powodu kosztów i problemów natury technicznej wstrzymano też projekt wyścigowego CCGT. Po tym było już jednak tylko lepiej...

Na salonie samochodowym w Genewie w marcu 2009 odsłonięto koncepcyjny model Quant o napędzie elektrycznym, opracowany wspólnie z NLV Solar (na którym oko zawiesił sam Arnold Schwarzenegger) oraz program indywidualizacji dla klientów Custom Vision. Firma wzięła później udział w wystawach Top Marques w Monako, New York Auto Show oraz MPH w Sztokholmie, a w marcu niespodziewanie magazyn "Forbes" wyróżnił model CCXR jako jeden z 10 najpiękniejszych samochodów w historii motoryzacji. W połowie czerwca grupa Koenigsegga po wielotygodniowych negocjacjach doszła do dość sensacyjnego porozumienia z General Motors w sprawie zakupu Saaba, z czego wycofano się jednak w połowie listopada. Latem szwedzkie supercoupe zagrzmiało na Festiwalu Prędkości w Goodwood, a wkrótce potem otworzono nowy salon Koenigsegg Automotive. W drugim tygodniu września zabłysnął w nim milionem iskier Koenigsegg Trevita.

Na pozór bajkowe określenie pojawienia się limitowanego modelu Trevita w pełni oddaje to, czym pojazd jest w rzeczywistości. Nadwozie auta zbudowane w całości z włókien węglowych zostało poddane specjalnemu procesowi produkcji, Koenigsegg Proprietary Diamond Weave. Nie dość, że włókna są tu koloru białego (dotychczas możliwe było produkowanie na dużą skalę właściwie jedynie czarnych) to jeszcze powleczono je milionami diamentowych drobinek, skutkujących wyjątkowymi doznaniami wzrokowymi. Identycznie wykończono znak firmowy osadzony na masce oraz logotyp samego modelu.

Technologicznie Trevita nie różni się od standardowego CCXR. Sercem maszyny jest 4,7-litrowe, 32-zaworowe V8 z dwoma sprężarkami Rotex rozwijające imponującą moc przeszło 1000 KM, która poprzez 6-stopniową skrzynię biegów i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu ląduje na tylnych kołach. Silnie zmodyfikowana w stosunku do V8 z modelu CCX jednostka może karmić się mieszanką E85, jaki i E100 oraz zwykłą, 98-oktanową benzyną, na której rozwija "skromne" 817 KM. Przy stosunku masy do mocy sięgającym niespełna 1,3 kilogramów na 1 KM Koenigsegg jest w stanie rozpędzić się do 100 km/h w zaledwie 2,9 sekundy i przekroczyć prędkość 410 km/h! Niestety ta ostatnia wartość pozostaje ciągle tylko teorią...

Edycja Trevita wyposażona jest standardowo w zupełnie nowe, efektowne felgi, nowe, dwupoziomowe skrzydło, karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe z systemem ABS, hydrauliczny układ pozwalający na tymczasowe zwiększenie prześwitu, monitoring ciśnienia i stanu opon, zestaw multimedialno-informacyjny oraz pakiet dostępny w zwykłym CCXR dopiero za dopłatą: łopatki skrzyni biegów przy kierownicy, układ wydechowy ze stopu nikiel-chrom z dodatkiem żelaza i analogowe zegary.

Koenigsegg Trevita powstanie w zaledwie trzech egzemplarzach, stąd też nazwa modelu, oznaczająca po szwedzku tyle, co "trójca białych". Cena detaliczna pojazdu nie jest znana, ale jeden z egzemplarzy, który w listopadzie znalazł się w RPA wyceniono na okrągłe... 5 milionów dolarów!

Tekst: Przemysław Rosołowski
Pierwsze opracowanie: 11.11.2009
Ostatnia aktualizacja: 24.11.2009

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 12)
  • Koenigsegg CCXR Trevita - Zdjęcie 1
  • Koenigsegg CCXR Trevita - Zdjęcie 2
  • Koenigsegg CCXR Trevita - Zdjęcie 3
  • Koenigsegg CCXR Trevita - Zdjęcie 4
  • Koenigsegg CCXR Trevita - Zdjęcie 5
  • Koenigsegg CCXR Trevita - Zdjęcie 6
  • Koenigsegg CCXR Trevita - Zdjęcie 7
  • Koenigsegg CCXR Trevita - Zdjęcie 8
  • Koenigsegg CCXR Trevita - Zdjęcie 9
  • Koenigsegg CCXR Trevita - Zdjęcie 10
  • Koenigsegg CCXR Trevita - Zdjęcie 11
  • Koenigsegg CCXR Trevita - Zdjęcie 12
Zdjęcia: Koenigsegg Dane techniczne i osiągi
Rocznik2009
Typsupercoupe
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8 biofuel
  Położeniecentralne
  Pojemność4700 cm³
  Moc1032 KM
  Moment obrotowy1080 Nm
Skrzynia biegówmanual 6
Napędtył
WYMIARY
Masa1280 kg
Długość4293 mm
Szerokość1996 mm
Wysokość1120 mm
Opony przód255/35 19
Opony tył335/30 20
Zbiornik paliwa70 l
OSIĄGI
0-100 km/h2.9 s
0-200 km/h8.8 s
Prędkość maks.410 km/h
Średnie spalanie22 l/100km
Inne prezentacje