Lamborghini Blancpain Super Trofeo to, jak hasło reklamowe wskazuje, najszybszy, markowy puchar świata. Pierwszoligowa seria "wyścigów dla gentlemanów" ruszyła z kopyta w maju 2009 roku na Silverstone. Główne role odgrywa w niej wyścigowe, 570-konne Gallardo LP560-4, a w role głównych sponsorów wcielają się Blancpain oraz Pirelli. Szwajcarskie Blancpain to najstarszy producent luksusowych zegarków na świecie - firma zaczynała działalność w 1735 roku w Vallee de Joux. W Super Trofeo służy nie tylko jako sponsor, ale również opiekun i dostawca sprzętu mierzącego czas, w czym udziela się również w otwartej w 2010 roku serii GT1 World. Dwa lata sukcesów markowej serii koncerny Automobili Lamborghini oraz Blancpain uczciły specjalną edycją drogowego Gallardo. Oznaczono ją jako LP570-4 Blancpain Edition.
Na pierwszy sezon Super Trofeo złożyło się sześć wyścigów: Silverstone w Wielkiej Brytanii, Adria we Włoszech, Norisring w Niemczech, Spa Franchorchamsp w Belgii, Circuit de Catalunya w Hiszpanii oraz Paul Richard we Francji. Sześć eliminacji rozegrano również w ramach drugiego sezonu serii. Były to kolejno: Hockenheim w Niemczech, Brno w Czechach, Paul Richard we Francji, Spa Franchorchamsp w Belgii, Hungaroring na Węgrzech oraz Vallelunga we Włoszech, będąca jednocześnie częścią włoskich mistrzostw GT. Wtedy też pokazano nową edycję Gallardo.
LP570-4 Blancpain Edition bezpośrednio od wyścigowego LP560-4 przejęło potężne, tylne skrzydło oraz podziurawioną pokrywę silnika, zapewniającą znacznie lepszą wymianę powietrza. W ramach poszukiwania oszczędności masy zarówno w środku jak i na zewnątrz odnajdziemy włókna węglowe pod postacią między innymi lusterek bocznych, dyfuzora, drzwi, kierownicy oraz środkowego tunelu. Coupe postawiono na nowych felgach serii Skorpius, zza których ramion dostrzeżemy żółte zaciski na karbonowo-ceramicznych tarczach hamulcowych, a całe nadwozie oblano matową czernią. Do ciemnych kolorów odwołano się również w kabinie - całą wypełnia czarna Alcantara, łączona żółtymi nićmi. W kolorze żółtym wykonano również liczne logotypy Blancpain zdobiące nadwozie i wnętrze.
Limitowane LP570-4 zasilane jest tym samym silnikiem, co odchudzone LP570-4 Supperleggera, czyli 5,2-litrowym V10 produkującym 570 KM. Blancpain Edition łączy z Superleggerą również masa własna, która stawia oba modele na pozycji najlżejszych samochodów w ofercie Lamborghini. Wychylając skalę wagi na 1340 kilogramów wyczynowe coupe może pochwalić się tylko 2,35 kilogramami przypadającymi na każdy koń mechaniczny. Niższa masa to oczywiście lepsze osiągi, mniejsze zużycie paliwa oraz mniejsza emisja szkodliwych spalin. Prędkość 100 km/h zobaczymy na zegarze 0,3 sekundy wcześniej, niż w zwykłym LP560-4, a do 200 km/h rozpędzimy się w czasie krótszym o 1,6 sekundy. Przy odrobinie szczęścia będziemy w stanie przekroczyć 320 km/h.
Premiera Blancpain Edition miała miejsce 26 września na Autodromo di Vallelunga Piero Taruffi, położonym 32 kilometry na północ od Rzymu, przy okazji ostatniej eliminacji pucharu Super Trofeo w sezonie 2010. Uroczystej odłony modelu dokonali Stephan Winkelmann, prezydent i CEO Lamborghini, oraz Marc A. Hayek, CEO szwajcarskiego Blancpain. Sam Hayek jest również zapalonym kierowcą wyścigowym, który ma na koncie kilka wygranych w Super Trofeo. Producent podkreśla, iż produkcja okolicznościowego LP570-4 będzie limitowana, niestety nie zdradza jak bardzo.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 26.09.2010