Zdjęcie Bugatti Veyron Grand Sport Venet

Bugatti Veyron Grand Sport Venet

  • 1001 KM
  • 1250 Nm
  • 2.7 s
  • 407 km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 30 sekund.

W ostatnich dniach czerwca 2011 roku Bugatti ogłosiło, że sprzedany został ostatni z trzystu egzemplarzy coupe Veyron, najszybszego, seryjnie produkowanego samochodu świata. W ofercie firmy pozostał tym samym tylko otwarty Veyron Grand Sport, który odznaczał się znacznie mniejszą siłą przyciągania. Aby o nim nikt ani na chwilę nie zapomniał marka uciekała się do sposobów sprawdzonych przy zamkniętej wersji nadwoziowej. Na największych salonach samochodowych prezentowano egzemplarze w wyszukanych wersjach kolorystycznych i edycje limitowane, które z historią marki i kulturą, z której się wywodziła nie miały często nic wspólnego, jak choćby Grand Sport Wei Long, upamiętniający... chiński rok smoka.

O wiele mniej wątpliwości wzbudzał jedyny w swoim rodzaju Grand Sport, który miał swoją premierę na początku grudnia 2012 roku na wystawie sztuki nowoczesnej Art Basel Miami Beach w Kolekcji Rodziny Rubell, założonej w 1964 roku. Właśnie wtedy najszybszego roadstera świata swoim talentem uświetnił Bernar Venet.

Venet, urodzony we Francji w kwietniu 1941 roku, działa artystycznie od końca lat pięćdziesiątych, a od 1966 roku pracuje w swoim studiu w Nowym Jorku, zgłębiając tajniki rzeźby, malarstwa i poezji. Znany jest między innymi z szeregu koncepcyjnych rzeźb, tworzonych przez połączone ze sobą łuki i proste, jak choćby dzieła pod tytułem "88.° Arc x 8" w Nowej Zelandii i wysoką na 30 metrów rzeźbę "9 Lignes Obliques", upamiętniającą 150 rocznicę ponownego dołączenia Nicei do Francji. Jego prace, za które wielokrotnie nagradzany był prestiżowymi wyróżnieniami i tytułami we Francji i innych krajach, znaleźć można na całym świecie.

W sztuce Francuza ważną rolę odgrywają figury geometryczne i matematyka - nie inaczej jest w przypadku Veyrona. Motywem przewodnim wyjątkowego egzemplarza są... wzory, którym inżynierowie marki posługiwali się przy opracowywaniu Veyrona i doprowadzeniu do przekroczenia przez niego prędkości 400 km/h. Matematyczne formuły pokryły część przodu i boki auta, sprawiając wrażenie częściowo zerwanych pędem powietrza. Karoserię wykończono w kolorach miedziowym i czarnym, podobnie felgi auta. Cyfry i liczby, tym razem wyszywane, przedarły się także do wnętrza. W środku znalazł się też podpis Veneta i płaskorzeźba przypominająca jego najbardziej znane dzieła. Ten sam kształt trafił na klapkę wlewu paliwa.

Od strony technologicznej Grand Sport Venet pozostał zwykłym Grand Sportem. A "zwykły" w przypadku Bugatti oznacza napędzany poczwórnie doładowanym silnikiem W16 o pojemności prawie ośmiu litrów, mocy 1001 koni mechanicznych i momencie obrotowym 1250 niutonometrów, który przekazywany jest stale na wszystkie cztery koła. Ważący prawie 1970 kilogramów samochód potrzebuje niecałe 2,7 sekundy na rozpędzenie się do 100 km/h, a jego prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 407 km/h... o ile umieścimy w odpowiednim miejscu specjalny kluczyk, pozwalający na rozwinięcie takiej prędkości. Bez niego Veyron nie ma prawa przekroczyć 375 km/h, a jeśli w Grand Sporcie nie założymy dachu - 360 km/h.

Do października 2012 roku fabrykę Bugatti w Molsheim opuściło tylko czterdzieści egzemplarzy Veyrona Grand Sport, a liczba wszystkich chętnych na samochód przekraczała dopiero jedną trzecią zaplanowanej produkcji. Oprócz zwykłego Grand Sporta oferowany jest również Grand Sport Vitesse o mocy podniesionej do 1200 koni mechanicznych i prędkości maksymalnej ograniczonej do 415 km/h. Bugatti Veyron Grand Sport Venet według oficjalnej wersji wydarzeń nie jest przeznaczony na sprzedaż.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 04.01.2013

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 20)
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 1
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 2
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 3
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 4
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 5
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 6
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 7
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 8
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 9
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 10
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 11
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 12
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 13
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 14
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 15
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 16
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 17
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 18
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 19
  • Bugatti Veyron Grand Sport Venet - Zdjęcie 20
Zdjęcia: Bugatti Dane techniczne i osiągi
Rocznik2012
Typroadster
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyW16 quad turbo
  Położeniecentralne
  Pojemność7993 cm³
  Moc1001 KM
  Moment obrotowy1250 Nm
Skrzynia biegówDSG 7
Napęd4 koła
WYMIARY
Masa1968 kg
Długość4462 mm
Szerokość1998 mm
Wysokość1204 mm
Rozstaw osi2710 mm
Opony przód265-680 ZR 500A
Opony tył365-710 ZR 540A
Zbiornik paliwa100 l
OSIĄGI
0-100 km/h2.7 s
0-200 km/h7.3 s
0-300 km/h16.7 s
Prędkość maks.407 km/h
Średnie spalanie24.9 l/100km
Inne prezentacje