911 GT3 Cup to najpopularniejszy model w ofercie Porsche... którym nie wyjedziemy na publiczne drogi. Wyścigowe coupe produkowane jest w zakładach w Stuttgart-Zuffenhausen na tej samej linii, co cywilne odmiany 911, a końcowe testy i strojenie przechodzi w ośrodku Porsche Motorsport w Weissach, w którym zostało zaprojektowane. Jego najważniejszym przeznaczeniem, jak sama nazwa wskazuje, są regionalne i międzynarodowe puchary z samochodami Porsche w roli głównej. Ale nie jedynym.
Pierwszy samochód z tej serii przygotowano już w 1998 roku zaraz po premierze rewolucyjnego pod wieloma względami 911 serii 996. Wcześniej, od 1990 roku w zawodach Porsche Cup używano 3,6-litrowego 911 Carrera Cup serii 964 o mocy 265 KM, a później 3,75-litrowego 911 Carrera Cup serii 993 o mocy 315 KM. Kolejna generacja 911 była tak świeża, że nie miała jeszcze silnika sprawdzonego w sportach motorowych. Dlatego do pierwszego GT3 Cup wciśnięto jednostkę bazującą na silniku 911 GT1, które wygrało w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Motor pozbawiono turbodoładowania, powiększono do 3,6 litrów i zachęcono do zwrócenia około 360 KM. Produkcja GT3 Cup nie była wtedy jeszcze taka prosta i ze skorupą auta oraz poszczególnymi podzespołami wożono się między poszczególnymi oddziałami firmy.
Od początku istnienia modelu, poprzez generacje 997 oraz 991, sprzedano na całym świecie ponad 3030 egzemplarzy. Drugiego tak rozchwytywanego, fabrycznego ścigacza nie ma. Pod koniec września 2016 roku na wystawie Mondial de l'Automobile przedstawiono kolejną edycję 911 GT3 Cup, model generacji 991 II, obok którego swoją premierę miała hybrydowa limuzyna Panamera 4 E-Hybrid.
Kolejne GT3 Cup od poprzednika odróżnimy przede wszystkich po przeprojektowanych pasach karoserii z przodu i z tyłu, które poprawiają docisk aerodynamiczny, a tym samym trakcję i osiągi. Z poprzedniego Cup przeszczepiono szerokie na 184 centymetry skrzydło. Nie zmieniły się również rozmiary kół na 18-calowych, kutych z metali lekkich i mocowanych centralnie felgach. Slicki Michelina na przedniej osi mają 270 milimetrów szerokości, a tylnej aż 310 milimetrów. Przednie koła zawieszono na kolumnach McPhersona z szeregiem opcji regulacji, tylne pracują na układzie wielodrążkowym. Za hamowanie odpowiadają dwa osobne układy i stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 380 milimetrów. Standardem jest wspomaganie kierownicy oraz deszczowe światła, a w razie konieczności można zainstalować ABS.
Jednoosobowe coupe zbudowane jest na aluminiowo-stalowym szkielecie, który od środka wzmacnia klatka bezpieczeństwa oraz rama pomocnicza z magnezu. Kierowcę chroni dodatkowo nowy fotel, rozbudowany na wysokości głowy i ramion. W dachu znajduje się właz awaryjnego wyjścia, który nieznacznie powiększono. Karoseria bazująca na drogowym 911 GT3 wykonana jest w większości z włókien węglowych, szyby boczne i tylną wykonano z poliwęglanów. W tylnej części podwozia znajdziemy kanały NACA, które odpowiadają za doprowadzanie powietrza chłodzącego hamulce i elementy układu napędowego. Cały samochód waży tylko około 1200 kilogramów.
Maszynę zasila posadzony za tylną osią, gruntowanie zmodernizowany, wolnossący silnik typu boxer o sześciu cylindrach i pojemności czterech litrów. Nowością jest tu przede wszystkim jeszcze sztywniejszy wał korbowy, centralna wirówka oleju i po raz pierwszy zamocowane na sztywno dźwigienki zaworowe. Aluminiową, chłodzoną wodą jednostkę napędową charakteryzują cztery zawody na cylinder, jednomasowe koło zamachowe, sucha miska olejowa, bezpośredni wtrysk paliwa oraz zmienne fazy rozrządu (dolot i wydech). Silnik dostarcza 485 koni mechanicznych przy 7,5 tysiącach obrotów na minutę i 480 niutonometrów, które wysyłane są na tylną oś poprzez sekwencyjną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach (jedynka "do siebie"), dyferencjał z mechaniczną blokadą i trzytarczowe sprzęgło. Silnik bez konieczności remontu może pracować przez 100 godzin, skrzynia biegów przez 60 (we wcześniejszych generacjach było to dwa razy mniej, odpowiednio 50 i 30 godzin)
W sezonie 2017 nowy 911 GT3 Cup będzie zarezerwowany wyłącznie dla zespołów startujących w serii Porsche Mobil 1 Supercup (każdy wyścig po około 70 kilometrów), która towarzyszy Formule 1, w pucharze Porsche Carrera Cup Deutschland (dwa wyścigi podczas każdej eliminacji, pierwszy na dystansie około 60 kilometrów, drugi około 80 kilometrów) i regionalnych mistrzostwach w Ameryce Północnej. Od sezonu 2018 samochód będzie dostępny w pozostałych seriach Porsche. Na całym świecie jest ich aż dwadzieścia. Po odpowiednich modyfikacjach Cup będzie miał wjazd również do innych zawodów o otwartym, wieloklasowym charakterze, jak na przykład VLN na Nürburgringu.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 27.11.2016