Renault Twingo Coupe

Na początku lat dziewięćdziesiątych na coraz bardziej starzejącą się ofertę modelową Renaulta czekała gruntowna modernizacja. Zaczynając od najniższego szczebla, na którym na przełomie dekad znajdował się mały hatchback z serii 5. Na jego następcę wyznaczono zupełnie nowe, nowoczesne Clio, które zadebiutowało w 1990 roku, a stopień niżej znalazło się sensacyjne Twingo, które pokazano światu na wystawie samochodowej w Paryżu jesienią 1992 roku.

Twingo zachwycało prostotą, projektem jednobryłowego nadwozia z trzema drzwiami, ponadprzeciętną przestronnością w odniesieniu do wymiarów zewnętrznych oraz długą listą wyposażenia dodatkowego, którego niektóre pozycje jeszcze dziesięć lat wcześniej można było kojarzyć głównie z samochodami pozycjonowanymi jako luksusowe (klimatyzacja, otwierany dach i wiele innych). Początkowo w ofercie znajdował się tylko jeden silnik: rzędowy, 4-cylindrowy motor o pojemności 1,2 litra, który rozwijano od lat sześćdziesiątych. Pojazd o długości 3,44 metra i masie niespełna 800 kilogramów dysponował wówczas skromną mocą 55 koni mechanicznych i maksymalnym momentem obrotowym 92 niutonometrów, które pozwalały na rozpędzenie się od zera do setki w jakieś 14,2 sekundy i rozwinięcie prędkości maksymalnej 150 kilometrów na godzinę.

Pierwszą generację Twingo modernizowano kilka razy i produkowano w Europie do lata 2007 roku. Produkcja zakończyła się na prawie 2,5 milionach egzemplarzy. W ciągu kilkunastu lat autko doczekało się nowych jednostek benzynowych o pojemności od jednego do 1,2 litra, automatycznej skrzyni biegów, zautomatyzowanego manuala i niezliczonych edycji specjalnych, jak na przykład Benetton, która podkreślała współpracę Renaulta z Benettonem w mistrzostwach świata Formuły 1. Twingo pierwszej generacji pozostało skromne do końca swojej kariery i w najmocniejszych wersjach silnikowych rozwijało tylko 75 koni mechanicznych. Nie oznacza to jednak, że w Renaulcie nie myślano o czymś znacznie, znacznie mocniejszym. A dokładniej: dwukrotnie mocniejszym!

Już w 1995 roku przygotowano koncept wyścigowego Twingo, który nazwano na wyrost Coupe, zapewne z powodu usunięcia kanapy dla pasażerów z tyłu oraz fotela pasażera z przodu. Uwolnioną przestrzeń zagospodarowano klatką bezpieczeństwa i kubełkowym fotelem dla kierowcy, przed którym znalazła się sportowa kierownica Lecarra oraz dodatkowe zegary, w tym obrotomierz. Na zewnątrz pojawił się między innymi rozbudowany zderzak z przodu z dodatkowymi wlotami powietrza oraz niewielki spoiler wydłużający linię dachu.

Twingo Coupe potraktowano bardzo poważnie i pod jego maskę z dodatkowym otworem wciągającym powietrze wciśnięto silnik prosto ze sportowego modelu Clio Williams, który wprowadzono na rynek kilka lat wcześniej. Czterocylindrowy, wolnossący silnik z 16-zaworową głowicą o pojemności dwóch litrów dostarczał 150 koni mechanicznych i 170 niutonometrów - seryjnym odmianom Twingo takie liczby nawet się nie śniły! Jednostkę połączono z ręczną skrzynią o pięciu biegach, która wysyłała napęd na przednie koła. Z modelu Clio Williams pobrano również felgi Speedline z ogumieniem Michelin. Plus niezbędne wzmocnienia w obszarze zawieszenia oraz układu hamulcowego, oczywiście.

Wyścigowe Twingo pozostało jedynie eksperymentem i nigdy nie doczekało się własnej serii wyścigowej ani produkcji na małą skalę. Sportowe ambicje francuskiej marki oraz oddziału Renault Sport w latach dziewięćdziesiątych ucieleśniały inne projekty: produkcja jednostek napędowych na potrzeby Formuły 1 dla zespołów Williams, Benetton i Ligier, lekki Spider z silnikiem umieszczonym centralnie, rajdowe Maxi Megane czy przymiarki do nowego modelu Alpine, które zakończyły się tylko na prototypach.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 03.06.2023

Dane techniczne i osiągi
Rocznik1995
Typkoncept
SILNIK i NAPĘD
Silnik spalinowyR4
Położenieprzód
Pojemność1998 cm³
Moc150 KM
Moment obrotowy170 Nm
Napędprzód
Skrzynia biegówmanual 5
WYMIARY
Masabrak danych
Długośćbrak danych
Szerokośćbrak danych
Wysokośćbrak danych
Rozstaw osi2350 mm
Opony przód185/55 R 15
Opony tył185/55 R 15
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maksymalnabrak danych
Zobacz inne prezentacje