Ferrari GG50

Z prezentami urodzinowymi i rocznicowymi jest tak, że albo doskonale wiemy, co chcemy dostać albo nie mamy na ten temat zielonego pojęcia, licząc na pomysłowość najbliższych. W której z tych dwóch sytuacji mógł znaleźć się genialny stylista Giorgetto Giugiaro z włoskiego studia ItalDesing w 50 rocznicę swojej pracy zawodowej? Trochę po środku - prezentem mógł być tylko samochód a jako bazę Ferrari zaproponowało podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 roku swój flagowy model 612 Scaglietti. Prace nad prezentem od siebie dla siebie Giugiaro rozpoczął w lutym 2005 roku od tradycyjnego ołówka i kartki papieru. Gotowe auto miało swoją premierę na salonie samochodowym w Tokio w tym samym roku.

Swe dzieło mistrz oznaczył jako GG50, co łatwo rozszyfrować: GG to inicjały Włocha a 50 to liczba lat pracy jako stylisty samochodowego. Giugiaro urodził się w 1938 roku a swoją karierę rozpoczął już w sierpniu 1955 roku. W latach 1960-1965 pracował w studiu Betrone a w 1966-1968 w studiu Ghia. W roku 1968 założył własne ItalDesign, w którym wraz z synem działa do dnia dzisiejszego. W roku 1999 Włoch zdobył nagrodę Car Designer of the Century - wyróżnienie dla najlepszego stylisty samochodowego wieku! Co ciekawe w swojej karierze zaprojektował tylko dwa auta Ferrari - były to jednostkowe modele zbudowane na bazie modelu 250 GT podczas okresu pracy w Bertone.

Zaprojektowane w Pininfarine coupe 612 Scaglietti przeszło metamorfozę w typowe dla ItalDesign kształty a także zmieniło się w... hatchback! Tylną klapę przymocowano zawiasami do dachu a dzięki zmianie położenia zbiornika paliwa bagażnik urósł do 270 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń mierzy on już 500 litrów. GG50 to tym samym nie tylko piękny supersportowiec, ale także samochód o dużych walorach użytkowych. Z zewnątrz auto odznacza się nowoczesnymi kształtami nie przypominającymi w ogóle nieco archaicznego stylu z 612, z którego ucięto 9 centymetrów na długości. Wąskie, przednie, ksenonowe światła, masywny tył z oświetleniem w postaci diod LED i liczne przetłoczenia karoserii prezentują się okazale i dynamicznie.

W środku GG50 tak samo jak 612 mieści cztery osoby, będąc pod tym względem jednym z najszybszych samochodów świata produkowanych seryjnie. W stosunku do pierwowzoru we wnętrzu zmieniono między innymi deskę rozdzielczą, położenie niektórych przełączników a także zamontowano system nawigacji satelitarnej marki Pioneer oraz dodatkowe schowki. Przy zmianach tych pomagał Fabrizio, syn Giorgetto, który razem z ojcem pracuje w ItalDesign.

Auto napędzane jest tym samym silnikiem, co 612: widlastą dwunastką z cylindrami rozmieszczonymi pod kątem 65 stopni, umieszczoną z przodu i napędzającą poprzez 6-stopniowy automat tylną oś. Moc 540 koni mechanicznych rozpędza bazowy model Ferrari do 315 km/h i pozwala na przyspieszenie od zera do 100 km/h w 4,2 sekundy. Osiągi GG50 nie są znane, ale zapewnie pozostają bardzo zbliżone.

GG50 powstało tylko w jednym egzemplarzu, z którego korzystać mają Giugiaro i jego najbliższa rodzina.

Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 16.11.2007

Dane techniczne i osiągi
Rocznik2005
Typsupercar
SILNIK i NAPĘD
Silnik spalinowyV12
Położenieprzód
Pojemność5748 cm³
Moc540 KM
Moment obrotowy589 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówsekw, 6 st.
WYMIARY
Masabrak danych
Długość4810 mm
Szerokość1950 mm
Wysokość1347 mm
Rozstaw osi2950 mm
Rozstaw kół przód/tył1677/1643 mm
Opony przód245/35 ZR 20
Opony tył305/35 ZR 20
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maksymalnabrak danych
Zobacz inne prezentacje