Z prezentami urodzinowymi i rocznicowymi jest tak, że albo doskonale wiemy, co chcemy dostać albo nie mamy na ten temat zielonego pojęcia, licząc na pomysłowość najbliższych. W której z tych dwóch sytuacji mógł znaleźć się genialny stylista Giorgetto Giugiaro z włoskiego studia ItalDesing w 50 rocznicę swojej pracy zawodowej? Trochę po środku - prezentem mógł być tylko samochód a jako bazę Ferrari zaproponowało podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 roku swój flagowy model 612 Scaglietti. Prace nad prezentem od siebie dla siebie Giugiaro rozpoczął w lutym 2005 roku od tradycyjnego ołówka i kartki papieru. Gotowe auto miało swoją premierę na salonie samochodowym w Tokio w tym samym roku.
Swe dzieło mistrz oznaczył jako GG50, co łatwo rozszyfrować: GG to inicjały Włocha a 50 to liczba lat pracy jako stylisty samochodowego. Giugiaro urodził się w 1938 roku a swoją karierę rozpoczął już w sierpniu 1955 roku. W latach 1960-1965 pracował w studiu Betrone a w 1966-1968 w studiu Ghia. W roku 1968 założył własne ItalDesign, w którym wraz z synem działa do dnia dzisiejszego. W roku 1999 Włoch zdobył nagrodę Car Designer of the Century - wyróżnienie dla najlepszego stylisty samochodowego wieku! Co ciekawe w swojej karierze zaprojektował tylko dwa auta Ferrari - były to jednostkowe modele zbudowane na bazie modelu 250 GT podczas okresu pracy w Bertone.
Zaprojektowane w Pininfarine coupe 612 Scaglietti przeszło metamorfozę w typowe dla ItalDesign kształty a także zmieniło się w... hatchback! Tylną klapę przymocowano zawiasami do dachu a dzięki zmianie położenia zbiornika paliwa bagażnik urósł do 270 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń mierzy on już 500 litrów. GG50 to tym samym nie tylko piękny supersportowiec, ale także samochód o dużych walorach użytkowych. Z zewnątrz auto odznacza się nowoczesnymi kształtami nie przypominającymi w ogóle nieco archaicznego stylu z 612, z którego ucięto 9 centymetrów na długości. Wąskie, przednie, ksenonowe światła, masywny tył z oświetleniem w postaci diod LED i liczne przetłoczenia karoserii prezentują się okazale i dynamicznie.
W środku GG50 tak samo jak 612 mieści cztery osoby, będąc pod tym względem jednym z najszybszych samochodów świata produkowanych seryjnie. W stosunku do pierwowzoru we wnętrzu zmieniono między innymi deskę rozdzielczą, położenie niektórych przełączników a także zamontowano system nawigacji satelitarnej marki Pioneer oraz dodatkowe schowki. Przy zmianach tych pomagał Fabrizio, syn Giorgetto, który razem z ojcem pracuje w ItalDesign.
Auto napędzane jest tym samym silnikiem, co 612: widlastą dwunastką z cylindrami rozmieszczonymi pod kątem 65 stopni, umieszczoną z przodu i napędzającą poprzez 6-stopniowy automat tylną oś. Moc 540 koni mechanicznych rozpędza bazowy model Ferrari do 315 km/h i pozwala na przyspieszenie od zera do 100 km/h w 4,2 sekundy. Osiągi GG50 nie są znane, ale zapewnie pozostają bardzo zbliżone.
GG50 powstało tylko w jednym egzemplarzu, z którego korzystać mają Giugiaro i jego najbliższa rodzina.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 16.11.2007
Rocznik | 2005 |
Typ | supercar |
SILNIK i NAPĘD | |
---|---|
Silnik spalinowy | V12 |
Położenie | przód |
Pojemność | 5748 cm³ |
Moc | 540 KM |
Moment obrotowy | 589 Nm |
Napęd | tył |
Skrzynia biegów | sekw, 6 st. |
WYMIARY | |
Masa | brak danych |
Długość | 4810 mm |
Szerokość | 1950 mm |
Wysokość | 1347 mm |
Rozstaw osi | 2950 mm |
Rozstaw kół przód/tył | 1677/1643 mm |
Opony przód | 245/35 ZR 20 |
Opony tył | 305/35 ZR 20 |
OSIĄGI | |
0-100 km/h | brak danych |
Prędkość maksymalna | brak danych |