Saleen S7 Twin Turbo

Pierwotne plany amerykańskiego Saleena odnośnie modelu S7 pokazanego po raz pierwszy w roku 2000 zakładały wykorzystanie dwóch turbosprężarek. Seryjne auto jednak zadowalało się jedynie naturalną mocą silnika, sięgającą 558 koni mechanicznych. Na rok 2004 przypadł koniec jego kariery a początkowe założenia wcielono w życie w odnowionym modelu S7 Twin Turbo.

Już podstawowy S7 z miejsca stanął wśród najszybszych i najbardziej luksusowych samochodów świata. Wersja podwójnie doładowana próbuje nie tylko wspiąć się jeszcze wyżej, ale nawet stanąć na czele całej stawki będąc mocną odpowiedzią na modele Ferrari, Lamborghini czy Porsche, które powiły się w początku XXI wieku.

Z zewnątrz zmieniono niewiele - przemodelowano tylny spoiler oraz dyfuzor a także zmieniono kształty przedniego zderzaka, aby pojazd był jeszcze bardziej opływowy i jeszcze bardziej kleił się do drogi. Teoretycznie niewielkie zmiany spowodowały 40-procentowy spadek oporów powietrza i wzrost siły docisku o prawie dwie trzecie. Zmieniono także podwozie i nastawy zawieszenia, które nie przysiada teraz przy hamowaniu i przyspieszaniu tak bardzo jak poprzednio. Nowa geometria zawieszenia wraz ze zmianą ogumienia spowodowała skok przyczepności aż o jedną trzecią.

Luksusowe wnętrze charakteryzuje się asymetrycznym rozmieszczeniem foteli - kierowca ulokowany jest w bardziej centralnej pozycji aby mieć jak najlepszy wgląd w sytuację dookoła auta i zapewnić odpowiedni poprzeczny rozkład masy. Regulowane położenie kolumny kierownicy oraz pedałów pozwala na wygodne ulokowanie się na fotelu kierowcy osobom o wzrośnie do dwóch metrów. Powyżej można już mieć spore problemy. Fotele, tunel środkowy, deskę rozdzielczą i kierownicę obszyto skórą i zamszem a panele tunelu środkowego i wskaźników ulokowano na tle matowego aluminium. Dwa bagażniki (z przodu i z tyłu) wyposaża się w 3-częściowy zestaw bagażowy wykonany przez firmę Mulholland Brothers. Standardy pokładowe obejmują między innymi podgrzewaną, przednią szybę, elektrycznie sterowane boczne szyby i lusterka, automatyczne wycieraczki, system multimedialny audio-video (radio, odtwarzacz CD/DVD, telewizja) a także kamerę wsteczną. Za dopłatą można otrzymać nawigację satelitarną oraz chromowane felgi. Drogę do wnętrza otwierają finezyjnie unoszone do góry i przodu drzwi (wspomagane hydrauliką).

Największe zmiany zaszły w jednostce napędowej. W miejscu siedmiolitrowej, widlastej ósemki Forda pojawiła się... siedmiolitrowa, widlasta ósemka odpracowana przez inżynierów Saleena i uzbrojona w dwie turbosprężarki z rodowodem Garretta. Zawory nowego silnika wykonano z nierdzewnej stali, tłoki i korbowody z tytanu, cylindry z magnezu i aluminium a elementy układu wydechowego z berylu. Dzieło inżynierów Saleena to także sucha miska olejowa, bocznie umieszczona pompa wodna, układ pasowego sterowania wałkami rozrządu a przede wszystkim system frontalnego umieszczenia podzespołów współpracujących z silnikiem FEAD (Front Engine Accessory Drive) gwarantujący idealny rozkład masy pomiędzy osiami i zmniejszenie zapotrzebowania na przestrzeń w klatce centralnie umieszczonego silnika. V8 rozwija moc 760 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 950 niutonometrów współpracując z zupełnie nową, ręczną skrzynią biegów i hydraulicznym sprzęgłem, które przenoszą moc na tylną oś.

Wraz z przybyciem przeszło 200 koni mechanicznych mocy S7 masa auta wzrosła o prawie 90 kilogramów, co jak zapewnia producent nie miało większego znaczenia jeśli chodzi o osiągi. Stówa pojawia się na prędkościomierzu po niespełna trzech sekundach a 200 km/h to kwestia około 11 sekund. Ćwierć mili połykana jest po 10,6 sekundach. Prędkość maksymalna? Coś około 250 mil na godzinę - 402 km/h!

W momencie wejścia do sprzedaży Saleen S7 Twin Turbo zdeklasował osiągami wszelką europejską konkurencję. Choć osiągi te pozostały jedynie teoretyczne - szczególnie prędkość maksymalna nie została zweryfikowana w oficjalnych testach. W tych kategoriach jedyną konkurencją dla S7 TT mógł być tylko rodzimy SSC Aero pokazany rok wcześniej.

Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 07.12.2007

Dane techniczne i osiągi
Rocznik2005
Typsupercar
Cena555 000 $
SILNIK i NAPĘD
Silnik spalinowyV8 twin turbo
Położeniecentralne
Pojemność7008 cm³
Moc760 KM
Moment obrotowy952 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówmanual, 6 st.
WYMIARY
Masa1338 kg
Długość4774 mm
Szerokość1990 mm
Wysokość1041 mm
Rozstaw osi2700 mm
Rozstaw kół przód/tył1748/1710 mm
Opony przód275/35 ZR 19
Opony tył335/30 ZR 20
Zbiornik paliwa72 l
OSIĄGI
0-100 km/h29 s
Prędkość maksymalna402 km/h
Średnie spalanie19.6 l/100km
Zobacz inne prezentacje