Daimler to jedno z najbardziej zasłużonych nazwisk w historii motoryzacji i jedna z najstarszych marek. Gottlieb Daimler, niemiecki wynalazca i przedsiębiorca, razem z partnerami zbudował jeden z pierwszych udanych, czterosuwowych silników spalinowych, w 1885 roku opatentował napędzany nim motocykl, a niedługo później zbudował czterokołowy automobil spalinowy, który uważany jest za protoplastę samochodów.
Rosnąca liczba wynalazków i patentów doprowadziła prosto do masowej produkcji silników i automobili marki Daimler, która nie należała do najdźwięczniejszych. Już w 1901 roku za namową jednego z najważniejszych klientów i partnerów markę handlową zmieniono na Mercedes. Reszta to historia. Wynalazki Daimlera na mocy niezliczonych licencji rozniosły się po całym świecie, a jeszcze w 1896 roku na licencji powstało angielskie Daimler Motor Company, które w ciągu kilku lat całkowicie odcięło się od niemieckich korzeni i przeszło na produkcję własnych pojazdów.
Już po kilkunastu latach działalności brytyjskie Daimlery znalazły się wśród najbardziej prestiżowych automobili, z których chętnie korzystały rodziny królewskie i reprezentanci rządu, szczególnie gdy do napędu służyło V12. Firma podupadła po drugiej wojnie światowej, a w 1960 roku została przejęta przez Jaguara, razem z którym kilka lat później znalazła się w grupie British Leyland. Daimlery, pomijając pojedyncze wyjątki, stały się luksusowymi wariacjami na temat Jaguarów. Ofertę wypełniła seria reprezentacyjnych limuzyn: DS420, Sovereign, Double-Six, XJ40 i innych, a na przełomie kolejnych stuleci, gdy Jaguar należał już do imperium Forda, Eight oraz Super V8.
Latem 2005 roku po trzech latach przerwy do salonów sprzedaży wszedł ostatni model marki, Daimler Super Eight. Samochód został przygotowany na aluminiowej platformie Jaguara XJ generacji X350 z wydłużonym rozstawem osi, z aluminium wykonano również panele karoserii. Luksusową maszynę ozdobiono okazałym grillem, nowymi zderzakami, nowymi felgami Rapier o średnicy osiemnastu cali, chromowanymi lusterkami i ramkami tylnych świateł oraz nowymi kolorami karoserii. Auto uzbrojono również w nowe szyby z dodatkową warstwą wyciszenia. Dzięki aluminiowej platformie maszyna schudła w porównaniu do swojego poprzednika aż o przeszło 200 kilogramów.
W środku zaproponowano wszystko, co najlepsze: skórzaną tapicerkę od stóp do głów, drewniane detale, dywaniki z wełny, regulowane elektrycznie fotele z tyłu, składane stoliki i wyświetlacze dla pasażerów, dodatkowe złącza zasilania, sterowaną głosowo czterostrefową klimatyzację oraz system multimedialny w najbardziej rozbudowanej wersji z ekranem dotykowym, nawigacją satelitarną i telefonem. Pasażerowie z tyłu otrzymali dodatkowe możliwości sterowania, jak przesunięcie fotela pasażera z przodu.
Super Eight napędzany był widlastą ósemką o pojemności 4,2 litra z kompresorem, znaną doskonale z oferty Jaguara. Silnik rozwijał 405 koni mechanicznych przy 6,1 tysiącach obrotów na minutę i 553 niutonometry, dostępne od 3,5 tysiąca obrotów na minutę. V8 połączono z automatem o sześciu biegach, który przenosił całą moc na tylną oś. Osiągi auta wykraczały poza oczekiwania względem reprezentacyjnej limuzyny: od zera do setki w 5,3 sekundy i prędkość maksymalna ograniczona do 250 kilometrów na godzinę.
Super Eight już w 2007 doczekał się odświeżenia i licznych zmian stylistycznych, jak nowe zderzaki, felgi czy elementy ozdobne. Produkcję limuzyny i sprzedaż samochodów marki Daimler zakończono w 2010 roku, w którym Jaguar, Land Rover i spółka należały już do grupy Tata Motors z Indii. Ostatni model marki został wyprodukowany w ciągu pięciu lat w liczbie tylko 731 egzemplarzy, które trafiły przede wszystkim do klientów w Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Włoch, Holandii, Belgii, Francji oraz Dalekiego Wschodu, szczególnie Japonii.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 27.09.2024