Pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku eksplodowała popularność materiałów kompozytowych jako budulców na nadwozia supersportowych aut najwyższej klasy a wszelkie metalowe stopy odeszły na dobre w zapomnienie. Prym wśród tych materiałów, charakteryzujących się niezwykłym połączeniem niskiej masy i wytrzymałości do dziś wiodą włókna węglowe (łączone z innymi materiałami). Co przyniesie przyszłość naprawdę trudno powiedzieć. Odważnych i absolutnie zaskakujących pomysłów jednak nie brakuje - najbardziej na takiego miano zasługuje niewątpliwie chęć wykorzystania do budowy auta... drewna.
Historia zna nie jeden przypadek, w którym samochód powstał z naturalnych materiałów, ale nigdy nie był to supercar. Takiego właśnie zadania podjęła się grupa absolwentów Uniwersytetu Północnej Karoliny z USA a swoje dzieło nazwała Splinter ("drzazga"). Pojazd zaprojektowany przez Joe Harmona nie ma być ciekawostką czy też ekologiczną manifestacją, ale przede wszystkim poligonem doświadczalnym, który prezentować ma możliwości i granice zastosowania drewna.
Splinter jest aktualnie w trakcie budowy i powinien ujrzeć światło dzienne w 2008 roku a na chwilę obecną można zapoznać się jedynie z komputerowymi renderami. Pięknie rzeźbione koła zostały wycięte przy pomocy wirnikowych ostrzy z płatów drzewa dębowego, które połączono w sposób zapewniający idealne rozłożenie sił i geometrię. Ramiona felg wykończono drewnem orzechowym i wiśniowym, nadając im piękną kompozycję barw i wrażenie połysku.
Samochód napędzany będzie centralnie umieszczonym silnikiem V8 od Cadillaca, produkującym około 600 koni mechanicznych mocy dzięki dwóm sprężarkom, współpracując z układami (skrzynia biegów i blokada dyferencjału) z Corvette C5. Tak potężna jednostka napędowa przy drewnianej konstrukcji całego samochodu stwarza duży problem w kategorii odprowadzenia ciepła. Aby uporać się z nadmiarem gorąca odwrócono głowy cylindrów, zmieniając pozycje wyjścia rur wydechowych a także zintegrowano tłumik z tylnym (nie drewnianym) spoilerem, co pomagać ma nie tylko w odprowadzeniu ciepła, ale także zwiększyć siłę dociskową.
Nie tylko nadwozie i koła Splintera mającego ważyć około 1135 kilogramów zostaną zbudowane z drewna. Materiał ten (odpowiednio wzmacniany) posłuży także jako budulec na nadwozie oraz... elementy zawieszenia (między innymi oryginalne sprężyny płytowe), którego niektóre elementy zapożyczono z Corvette C4. Klatkę pasażerką otaczają panele drewniane wspomagane przez włókna szklane oraz drewniana rama a przed kierowcą umieszczono obręcz kierownicy wykonaną z drewna orzechowego. Pozycja siedząca jest na tyle wysunięta do przodu, że nogi kierowcy i pasażera znajdują się pomiędzy ramionami zawieszenia.
Splinter powstanie tylko w jednym egzemplarzu. Twórcy zapowiadają rozwijanie prędkości rzędu 190 mph - 306 km/h.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 18.12.2007
Rocznik | 2008 |
Typ | drewniany supercar |
SILNIK i NAPĘD | |
---|---|
Silnik spalinowy | V8 |
Położenie | centralne |
Pojemność | 4565 cm³ |
Moc | 600 KM |
Moment obrotowy | brak danych |
Napęd | tył |
Skrzynia biegów | manual, 6 st. |
WYMIARY | |
Masa | 1135 kg |
Długość | 4432 mm |
Szerokość | 2083 mm |
Wysokość | 1067 mm |
Rozstaw osi | 2667 mm |
Rozstaw kół przód/tył | 1778/1753 mm |
Opony przód | 265/35 ZR 19 |
Opony tył | 335/30 ZR 20 |
OSIĄGI | |
0-100 km/h | brak danych |
Prędkość maksymalna | 306 km/h |