Aston Martin V12 Vanquish

Pierwszym wehikułem z prawdziwego zdarzenia filmowego Jamesa Bonda, słynnego agenta 007 służącego w brytyjskim wywiadzie MI6 wymyślonego w latach pięćdziesiątych przez Iana Fleminga, był Aston Martin DB5. Za jego kierownicą w 1964 roku zasiadł odtwarzający główną rolę w filmie "Goldfinger" Sean Connery. Była to trzecia z kolei kinowa superprodukcja o przygodach Brytyjczyka.

DB5 pojawił się jeszcze w czterech innych filmach z serii, w których nie odgrywał już tak znaczącej roli. W 1969 roku na ekranie można było podziwiać na krótko model DBS, a Aston Martin powrócił na dobre do łask dopiero w 20 filmie o Bondzie, "Die Another Day" ("Śmierć nadejdzie jutro") z 2002 roku. Nadwornym pojazdem słynnego agenta ukoronowano wówczas coupe V12 Vanquish, które w filmie przemianowano na Vanish (z angielskiego "znikać") z racji wyposażenia między innymi w system całkowitego kamuflowania. Rzeczywisty pojazd był oczywiście nieco mniej bojowo nastawiony, ale wcale nie był mniej ekscytujący.

Vanquish zadebiutował jesienią 2000 roku jako najbardziej wyrafinowany i zaawansowany technicznie model w całej historii koncernu. Na jego potrzeby uruchomiono również największy w historii firmy program badawczy, w którym uczestniczyło około 50 prototypów testowanych w temperaturach od minus 40 do plus 80 stopni Celsjusza.

Majestatyczne coupe zaprojektował Ian Callum, który już wcześniej "popełnił" nietuzinkowego DB7 oraz, w 1998 roku, koncepcyjnego Project Vantage, z którego bezpośrednio wyrósł Vanquish. Jego dzieła dały z resztą początek całej linii zupełnie nowych modeli Aston Martina jak DB9 i V8 Vantage, które zaprojektował już Henrik Fisker. Każdy z nich był równie samochodem co i dziełem sztuki.

Vanquish zastąpił na stanowisku flagowej limuzyny koncernu rodzinę modeli Virage/Vantage, która była w sprzedaży jeszcze od 1989 roku. Największą różnicą między tymi modelami był silnik: miejsce V8 zajęło potężne V12 drugiej generacji (pierwsza zasilała ostatnie DB7 z serii, odmianę Vantage oraz GT). Prawie sześciolitrową, przeszło 460-konną jednostkę połączono z 6-stopniową, ręczną, zautomatyzowaną skrzynią biegów sterowaną łopatkami przy kierownicy (bez pedału sprzęgła). W takim układzie zmiana przełożenia trwała zaledwie ćwierć sekundy a V12 Vantage z prędkością maksymalną przekraczającą znacznie 300 km/h i akceleracją do 1/3 tej wartości poniżej 5 sekund był najszybszym, seryjnie produkowanym samochodem w historii Aston Martina.

Podwozie oraz strukturę nośną grand tourera zbudowano z wykorzystaniem włókien węglowych, aluminium i innych materiałów kompozytowych a kwestie bezpieczeństwa konsultowano z Volvo (w ramach wspólnej przynależności do Forda), jednym ze światowych liderów w tej dziedzinie. Panele nadwozia ukształtowano z aluminium. Każdy egzemplarz Vanquisha zgodnie z tradycją firmy budowany był oczywiście ręcznie.

Chętni na zakup mogli wybierać pomiędzy wersją 2-osobową a 2+2, w której tylne siedziska nadawały się właściwie jedynie do przewożenia dzieci. Na pokładzie, poza tapicerką ze skóry i alcantary oraz aluminiowymi panelami na drzwiach i środkowym tunelu, znalazły się elektronicznie sterowane i podgrzewane fotele, klimatyzacja, podgrzewana przednia szyba, 6-głośnikowy odtwarzacz CD (ze zmieniaczem 6 płyt) i kaset Alpine, monitoring ciśnienia opon, wycieraczki z czujnikiem deszczu, komputer pokładowy i... kilka elementów z dużo tańszych Fordów. Na warunki zimowe przewidziano specjalny tryb pracy skrzyni biegów, która według zgodnych opinii wielu dziennikarzy była najsłabszym punktem w całym samochodzie.

Vanquish wprowadził Aston Martina bardzo mocnym akcentem w XXI wiek, otwierając drogę całej gamie zupełnie nowych modeli koncernu. W roku 2005 do sprzedaży wszedł ulepszony i wzmocniony aż o 60 KM Vanquish S. Przez jeden sezon oferowany był równolegle do podstawowej wersji, którą całkowicie wyparł w roku 2006. Ostatnie egzemplarze "eski" ukończono latem 2007 roku. Vanquisha zastąpił DBS, który na długo przed debiutem rynkowym pojawił się nie gdzie indziej jak tylko w kolejnym filmie o przygodach agenta 007.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 09.08.2008

Dane techniczne i osiągi
Rocznik2000
Typgrand tourer
Cena160 000 £
SILNIK i NAPĘD
Silnik spalinowyV12
Położenieprzód
Pojemność5935 cm³
Moc456 KM
Moment obrotowy556 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówmanual 6
WYMIARY
Masa1820 kg
Długość4665 mm
Szerokość1923 mm
Wysokość1318 mm
Rozstaw osi2690 mm
Rozstaw kół przód/tył1572/???? mm
Opony przód255/40 ZR 19
Opony tył285/40 ZR 19
Zbiornik paliwa80 l
OSIĄGI
0-100 km/h47 s
Prędkość maksymalna306 km/h
Zobacz inne prezentacje