Półtora roku po wdrożeniu do produkcji modelu GT zaprezentowano jego odkrytą wersję. Była ona dziełem Kipa Ewinga, kierownika działu inżynierskiego w Ford Special Vehicle Team, który najpierw własnoręcznie wykroił roadstera z modelu w skali 1:18. Budowę pełnowymiarowego pojazdu powierzono firmie Genaddi Design Group, specjalizującej się w amputacji dachów z aut najwyższej półki i egzotyków a samochód nazwano GTX1. Tym, którym wydaje się iż nazwa GT Roadster byłaby lepsza niż GTX1... tylko się tak wydaje. Oznaczenie GT-X1 nosiła wczesna wersja słynnego GT40 z lat '60 XX wieku, którą to za oceanem zwyciężono w maratonie Sebring a w Europie na Targa Florio. Auto było oczywiście także pozbawione zadaszenia.
Samochód miał swoją premierę na Specialty Equipment Market Association (SEMA) w Las Vegas na początku listopada 2005 roku. Targi te są miejscem, w którym producenci akcesoriów samochodowych mogą pokazać swoje najnowsze wynalazki i zapoczątkować nowe trendy a entuzjaści motoryzacji poszukać czegoś specjalnego dla swoich czterech kółek.
Największą nowością w GTX1 w porównaniu do GT jest konstrukcja dachu oraz oczywiście jego standardowy brak. Z tym drugim związane jest całkowite pozbycie się tylnej szyby i umieszczenie za głowami kierowcy i pasażera spadzistych kopuł. Na szczęście auto nie zostało przy tym zabiegu pozbawione możliwości oglądania 550 mechanicznych koni w akcji - silnik możemy ciąglę podziwiać bez podnoszenia jego pokrywy. Tyle tylko, że szybka, przez którą go obserwujemy jest teraz dużo mniejsza. Sam dach składa się z czterech paneli pomalowanych tak samo jak nadwozie - rządzi kolor żółty (Valencia Yellow) przedzielony srebrnymi (Tungsten Silver) pasami. Dzięki takiej konstrukcji możemy uzyskać aż trzy warianty nadwoziowe: roadster, coupe bądź tak zwany t-top, w którym zadaszona jest tylko środkowa część klatki pasażerskiej. W pierwszym przypadku panele mogą być uchylane, co przydaje się podczas postoju w nasłonecznionym miejscu. Posiadacze GTX1 nie powinni też obawiać się deszczu - części zadaszenia przechowywane są w aucie, będąc zawsze pod ręką.
GTX1 dostępny jest niestety tylko w USA. Po zakupie oryginalnego GT u Forda można zgłosić się do Genaddi Design Group i za dopłatą 38 tysięcy dolatów poddać pojazd operacji oskalpowania.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 19.08.2007
Rocznik | 2005 |
Typ | supercar, roadster |
Cena | 188 000 $ |
SILNIK i NAPĘD | |
---|---|
Silnik spalinowy | V8 |
Położenie | centralne |
Pojemność | 5409 cm³ |
Moc | 550 KM |
Moment obrotowy | 678 Nm |
Napęd | tył |
Skrzynia biegów | maual., 6st. |
WYMIARY | |
Masa | brak danych |
Długość | 4643 mm |
Szerokość | 1953 mm |
Wysokość | 1125 mm |
Rozstaw osi | 2710 mm |
Rozstaw kół przód/tył | 1599/1618 mm |
Opony przód | 235/45 ZR 18 |
Opony tył | 315/40 ZR 19 |
Zbiornik paliwa | 66 l |
OSIĄGI | |
0-100 km/h | brak danych |
Prędkość maksymalna | 330 km/h |