W 1930 roku w Turynie z inicjatywy Battisty Pinin Fariny powstała jedna z najbardziej znanych i renomowanych dziś firm nadwoziowych. W tym samym roku bracia Maserati założyli w Modenie firmę produkującą drogowe pojazdy pod ich nazwiskiem (wcześniej wytwarzali auta na bazie części innych producentów a w 1926 roku pokazali pierwsze wyścigowe Maserati). Siedemdziesiąte piąte urodziny obie firmy obchodziły razem (choć w przypadku Maserati była to bardziej wartość umowna). Właśnie z tej okazji na salonie samochodowym w Genewie w 2005 roku zaprezentowano koncept o nazwie Maserati Birdcage 75th.
Nadwozie wykonane z włókien węglowych przywodzące na myśl takie konstrukcje jak Audi Avus Quattro czy BMW Nazca zaprojektował Ken Okuyama z Pininfariny. Osadzono je na płycie podłogowej prosto z Maserati MC12, który z kolei bazuje na Ferrari Enzo. Z modelu MC12 pobrano też elementy zawieszenia oraz silnik, który także w pierwszej kolejności napędzał Enzo. Jednostkę tą nieco podrasowano - moc podskoczyła do ponad 710 koni mechanicznych. Producent niestety milczy na temat osiągów.
Pięknie i futurystycznie stylizowane auto zawdzięcza swoją nazwę wyścigowym modelom Maserati z lat sześćdziesiątych XX wieku z Birdcage Tipo 63 na czele. Współczesna "klatka na ptaki" (historyczny model nazwano tak ze względu na budowę ramy, na której osadzono nadwozie) łączy w sobie agresywność pełnokrwistego sportowca i innowacje technologiczne, co razem daje ekskluzywną mieszankę najwyższej klasy. Największą uwagę z zewnątrz zwraca brak tradycyjnych drzwi oraz ogromna, przeszklona kopuła rozciągająca się właściwie na całej długości samochodu wykonana ze szkła akrylowego. Poza zapewnieniem doskonałej widoczności kierowcy pozwala ona także na oglądanie centralnie umieszczonego silnika. Wejście do środka możliwe jest dzięki unoszonej do góry przedniej części nadwozia. Niestety takie niewątpliwie widowiskowe rozwiązanie przy braku klimatyzacji skutkuje przy całkowitym zamknięciu kabiny efektem cieplarnianym. Ale nic to - w końcu bezkarne niedoskonałości były od zawsze przywilejem konceptów.
Na środku trapezowego wlotu powietrza z przodu umieszczono potężny, chromowany trójząb - znak firmowy Maserati. Tuż pod nim zawisa karbonowy spoiler, którego boki zakończone są wlotami powietrza chłodzącego hamulce. Z tyłu zamiast jednego skrzydła umieszczono dwa mniejsze, które unoszą się dopiero przy większych prędkościach. Efektowne oświetlenie zewnętrzne pojazdu opracowano razem z firmą Osram i wykonano w technologii diod LED. Smukłą bryłę auta rozpychają wydatne nadkola, które z przodu muszą pomieścić 21-calowe a z tyłu aż 22-calowe koła.
Futurystyczne wnętrze mieści dwie osoby. Tradycyjnej deski rozdzielczej w nim się nie uświadczy. Zamiast niej znajduje się szklisty panel, na którym wszelkie niezbędne informacje pokazywane są w technologii wyświetlacza przeziernego HUD (Head-Up Display), który jeszcze nie tak dawno zarezerwowany był dla celów militarnych a dziś coraz częściej spotykany jest w pojazdach produkowanych seryjnie. W ten sam sposób wyświetlany jest obraz analogowego zegara Maserati - elementu, którego w pojeździe tej marki nie mogło zabraknąć. Auto wyposażono w najnowocześniejszy, bezprzewodowy zestaw multimedialny marki Motorolla, którego możliwości na stałym podłączeniu do internetu i linii telefonicznej jedynie się zaczynają. Obraz dookoła samochodu obserwuje cały zestaw kamer, które konieczne są także z racji braku jakichkolwiek lusterek.
W chwili prezentacji Birdcage 75th nie był jeszcze w pełni sprawny. Dokładniejszego ustawienia i dopracowania wymagało przede wszystkim zawieszenie. Pojazd miał być w pełni gotowy na sierpniowy Concours d'Elegance w kalifornijskim Pebble Beach. Ukończono go nieco wcześniej i premiera jeżdżącego prototypu miała miejsce w czerwcu na Goodwood Festival of Speed w West Sussex w Anglii. Ze słów twórców Birdcage 75th jednoznacznie wynikało, iż gdyby ktoś zdecydował się na zakup auta możliwe byłoby wdrożenie go do produkcji na specjalne zamówienie. Póki co urodzinowy model pozostaje jednak prototypem.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 29.09.2007