Performante to pojęcie, które pojawiło się w słowniku Automobili Lamborghini w końcówce 2010 roku. Określono nim wzmocnionego i odchudzonego Gallardo Spydera z dodatkowym ospoilerowaniem, którego specyfikacja odpowiadała coupe Superleggera. Maszyna o mocy 570 koni mechanicznych reprezentowała grupę najszybszych i najbardziej zwrotnych aut drogowych wśród najmniejszych Lamborghini. Czerwony Spyder Performante był ostatnim egzemplarzem Gallardo, który w listopadzie 2013 roku opuścił fabrykę w Stant'Agata Bolognese.
Gallardo zostało zastąpione przez górującego nad nim pod każdym względem Huracana, który wystrzelił wyniki sprzedaży Lamborghini na nowy poziom i w wielu testach sprawnościowych wypadał lepiej od starszego, większego i mocniejszego Aventadora. Pierwsze nadeszło coupe, po nim pojawiły się wyścigowe maszyny klasy Super Trofeo oraz GT3, coupe z napędem na tył, a w końcu cywilny Spyder. W roku 2017 sięgnięto ponownie po nazwę Performante, której nadano zupełnie nowe znaczenie. Tym razem zamknięto w niej zjawisko o niespotykanym do tej pory charakterze. Zjawiskiem tym było rewolucyjne coupe Huracan Performante, światowa premiera osiemdziesiątego siódmego salonu samochodowego w Genewie.
O Huracanie Performante zrobiło się głośno na długo przed premierą za sprawą enigmatycznych zapowiedzi o autorskiej technologii, na którą nie wpadł jeszcze nikt wcześniej i rekordowym czasie przejazdu ciągle zmieniającej się pętli Nürburgring Nordschleife. Czasie poniżej siedmiu minut, co udało się wcześniej w Aventadorze LP750-4 SV oraz hybrydowym Porsche 918 Spyder. A dokładniej: niewiarygodnym czasie sześciu minut i 52,01 sekund w październikowej próbie, czasie o ponad pół minuty krótszym od standardowego LP610-4! Jak do tego doszło?
Kluczem do sukcesu ma być przede wszystkim opatentowany przez Włochów, zautomatyzowany system aktywnej aerodynamiki ALA - Aerodinamica Lamborghini Attiva. W przedniej części nadwozia sprowadza się on do ruchomych klapek przy spoilerze, które w zamkniętej pozycji zwiększają docisk aerodynamiczny, a w otwartej puszczają powietrze pod samochodem i pozwalają na zwiększenie prędkości podczas przyspieszania i prędkości maksymalnie.
Cała magia dzieje się z tyłu, gdzie po bokach, przed komorą silnika umieszczono cztery wloty powietrza, a za komorą silnika posadzono węglowe skrzydło, z wydrążonymi kanałami w środku oraz pustymi w środku ramionami. Dwa z bocznych wlotów powietrza otwarte są stale i odpowiadają za chłodzenie silnika. Pozostałe dwa otwierane są przy włączonym systemie ALA i wyposażone są w klapki, które mogą przepuszczać powietrze do wydrążonego skrzydła z kanałami wylotowymi od spodu. Takie działanie zmniejsza opory powietrza i zwiększa prędkość auta. Z wyłączonym systemem ALA skrzydło działa jak normalny spoiler i generuje dodatkowy docisk - nawet o 750% większy, niż w zwykłym Huracanie. Na tym nie koniec. Boczne kanały mogą być otwierane niezależnie, a tym samym Performante może żonglować dociskiem aerodynamicznym w zakrętach między prawą i lewą stroną i zwiększać przyczepność koła po wewnętrznej stronie zakrętu, co ułatwia i przyspiesza jego pokonanie.
Styliści Performate czerpali natchnienie między innymi z wyścigowego Huracana Super Trofeo. Zapatrzone na niego coupe rozdęło się na wysokości zderzaków, progów i postawiło na dwie ogromne, wystające wysoko końcówki układu wydechowego. Przedni spoiler, tylne skrzydło, dyfuzor oraz pokrywę silnika wykonano z wyeksponowanych włókien węglowych typu Forged Composite, które Lamborghini opracowało kilka lat wcześniej wspólnie z Callaway Golf Company. Elementy z materiału o niepowtarzalnym wyglądzie pojawiły się również w kabinie: to konsola środkowa, nawiewy, łopatki do zmiany biegów czy panele drzwi. Jednostkę napędową ukryto pod szybką z Plexiglasu, a kolektory dolotowe osłonięto pokrywą z brązu w nawiązaniu do innych, limitowanych projektów marki, jak Diablo 30th Anniversary. Na brązowo pomalowano standardowe, 20-calowe obręcze kół Narvi, a dolne linie drzwi ozdobiły pasy w kolorach włoskiej flagi.
Dla Performante przygotowano najmocniejszą w historii marki jednostkę napędową w układzie V10. Wolnossący silnik o pojemności 5,2 litrów z suchą miską olejową dostarcza teraz 640 koni mechanicznych przy ośmiu tysiącach obrotów na minutę. To moc, która zaledwie dziesięć lat wcześniej zupełnie wystarczała we flagowym Lamborghini z motorem V12, modelu Murcielago LP640. Maksymalny moment obrotowy podskoczył do 600 niutonometrów przy 6,5 tysiącach obrotów na minutę, z których już 70% dostępne jest od tysiąca obrotów na minutę. Poprawę parametrów silnika uzyskano między innymi dzięki optymalizacji przepływu płynów w układzie dolotowym i wydechowym, zmianie pracy tytanowych zaworów i instalacji nowego wydechu. W porównaniu do bazowego Huracana przybyło 30 koni oraz 40 niutonometrów.
Włosi usztywnili zawieszenie Performante pod każdym możliwym względem z możliwością wyboru zwykłych lub adaptacyjnych amortyzatorów MagneRide. Standardem jest również elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, a opcją wspomaganie elektryczne LDS (Lamborghini Dynamic Steering). Klienci mają do wyboru mocowane centralnie felgi oraz opony Pirelli Trofeo R, na których padł rekord na Nordschleife (fabrycznie montowane są gumy Pirelli P Zero Corsa). Standardem są wentylowane i przewiercane tarcze hamulcowe ze spieków węglowo-ceramicznych z 6-tłoczkowymi zaciskami na przedzie i 4-tłoczkowymi z tyłu o średnicy 380 milimetrów z przodu i 356 z tyłu. Coupe zbudowane jest na szkielecie z aluminium i włókien węglowych z karoserią z aluminium i kompozytów.
W ręce kierowcy, który pozbył się prawie dwustu tysięcy euro plus podatki, oddano przeprojektowaną konsolę środkową oraz cyfrowy wyświetlacz z miejscem na informacje o pracy systemu ALA - wszystko z możliwością obsługi systemu Apple CarPlay i fabrycznego systemu telemetrii Track and Play. Kabinę dla dodania lekkości pokrywa Alcantara. Wszystkie zabiegi mające na celu pozbycie się zbędnej masy zaowocowały odchudzeniem auta o około 40 kilogramów. Performante waży na sucho 1382 kilogramów (57% przypada na tylną oś), a stosunek mocy do masy sięga 2,16 kilogramów na koń mechaniczny (w bazowym Huracanie było to 2,33 kilograma).
Cała moc przenoszona jest stale na wszystkie cztery koła za pośrednictwem dwusprzęgłowej, siedmiostopniowej skrzyni biegów LDF (Lamborghini Doppia Frizione) oraz mechanizmu Haldex piątej generacji z samoblokującym się mechanizmem różnicowym na tylnej osi. System ANIMA (Adaptive Network Intelligent Management) pozwala na wybór jednego z kilku trybów jazdy - Strada, Sport lub Corsa - które regulują zachowanie skrzyni biegów, silnika, zawieszenia i tak dalej. Huracan Performante potrzebuje niecałe trzy sekundy na przekroczenie 100 km/h i niecałe dziewięć sekund na przekroczenie 200 km/h. Prędkość 100 km/h wytraca na drodze 31 metrów. Prędkość maksymalna: ponad 325 km/h, ale to sprawa drugorzędna.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 06.03.2017