Zdjęcie Porsche Boxster

Porsche Boxster

Zobacz zdjęcia (14)
  • ? KM
  • ? Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty.

Porsche w 1993 roku było w przededniu gruntownej modernizacji 911, która kładła kres liniom i proporcjom pielęgnowanym nieprzerwanie od lat sześćdziesiątych. Nowe 911, które było kilka miesięcy od swojej premiery, miało być szersze i niższe od swojego poprzednika i już w bazowej wersji mogło chwalić się mocą 272 koni mechanicznych. Na tle drastycznych spadków sprzedaży i strat finansowych liczonych w setkach milionów marek swoje ostatnie lata przeżywały jednocześnie modele z silnikami umieszczonymi z przodu: pamiętające lata siedemdziesiąte 928 z widlastą ósemką oraz 968 z rzędową czwórką.

Gdy podupadająca marka szykowała się do styczniowej wystawy Detroit Motor Show okazało się, że organizatorzy mogą wydzielić dla niej jedynie niewielki skrawek hali w ciemnym kącie. Jak się potem okazało - było to jedno z najbardziej obleganych stoisk na wystawie. Powód? Niespodziewana premiera konceptu o nazwie Boxster, wizji sportowego samochodu bez dachu, na który trzeba było czekać kilka dekad. Nie oznacza to jednak, że wcześniej tym podobnych aut nie było w ogóle: od roku 1969 do 1976 produkowano tani model 914, który oprócz innych braków miał być oryginalnie Volkswagenem, a w latach osiemdziesiątych razem z Seatem przygotowano prototypy małego roadstera typu 984, który nigdy nie wszedł do produkcji - rasowego Porsche tego formatu od dawna nie było. W kierunku Zuffenhausen z miejsca posypały się tysiące zamówień i czeków in blanco.

Sensacyjny koncept nawiązywał bezpośrednio do wyścigowych Porsche z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, które charakteryzowały się otwartymi nadwoziami, niewielkimi rozmiarami i niewielką masą, ze szczególnym wskazaniem na wyścigowe serie 550 i 718. Boxster mieścił na pokładzie tylko kierowcę i pasażera, a jego silnik umieszczono centralnie. Nazwa auta wzięła się od połączenia słów boxer, od typu silnika, i roadster, od typu nadwozia. Do swoich przodków model nawiązywał między innymi kształtami wlotów powietrza, wlewem paliwa na środku przedniej maski, przednią szybą bez widocznej ramy i nisko opadającym tyłem. Koncept stanął na 17-calowych felgach z 911 Turbo. W kabinie miał znaleźć się m.in. wyświetlacz LCD, łączący telewizję, telefon, nawigację i komputer pokładowy. W tunelu środkowym odsłonięto mechanizm dźwigni zmiany biegów i umieszczono dwa otwory wentylacyjne z wyeksponowanymi wiatrakami, które straszyły również z otworów w drzwiach.

Prace nad koncepcjami zupełnie nowego roadstera Porsche rozpoczęto w lutym 1992 roku, a niedługo później zarząd wydał zgodę na przygotowanie pokazowego egzemplarza, który technicznie i mechanicznie był daleki od odległej o kilka lat wersji seryjnej. Nazwa konceptu wskazywała na silnik typu boxer, ale w rzeczywistości w aucie nie było żadnej jednostki napędowej. W kontekście produkcji seryjnej rozważano płaskie silniki o czterech lub sześciu cylindrach, a nawet widlastą szóstkę, którą zaadoptowano by od Audi. Pojazd od samego początku miał być mniejszy od 911 i oparty na zupełnie innych proporcjach: był o kilkanaście centymetrów krótszy od flagowego Porsche przy rozstawie osi dłuższym o około 65 milimetrów.

Seryjny Boxster o wewnętrznym oznaczeniu 986, niewiele różniący się wyglądem od konceptu, wszedł do produkcji w 1996 roku z 2,5-litrowym, sześciocylindrowym boxerem o mocy 204 koni mechanicznych. Było to pierwsze, drogowe auto niemieckiej marki w regularnej produkcji, które nie nosiło cyfrowego oznaczenia (począwszy od lat czterdziestych wylansowano modele 356, 550, 904, 911, 912, 914, 924, 928, 944, 959 i 968, plus dziesiątki modeli wyścigowych, które trafiały też na zwykłe drogi). W ramach planu wielkich cięć kosztów przez dzielenie części, który ocalił finanse Porsche, model łączyły z przyszłym 911 przednie światła, maska, nadkola, drzwi, a także fragment podłogi i inne części. Porsche było znowu na plusie: w 1996 roku sprzedało ponad 32 tysiące samochodów z czego połowa była Boxsterami. Model produkowano do 2004 roku, w którym gotowy był Boxster drugiej generacji.

Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 07.08.2018

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 14)
  • Porsche Boxster - Zdjęcie 1
  • Porsche Boxster - Zdjęcie 2
  • Porsche Boxster - Zdjęcie 3
  • Porsche Boxster - Zdjęcie 4
  • Porsche Boxster - Zdjęcie 5
  • Porsche Boxster - Zdjęcie 6
  • Porsche Boxster - Zdjęcie 7
  • Porsche Boxster - Zdjęcie 8
  • Porsche Boxster - Zdjęcie 9
  • Porsche Boxster - Zdjęcie 10
  • Porsche Boxster - Zdjęcie 11
  • Porsche Boxster - Zdjęcie 12
  • Porsche Boxster - Zdjęcie 13
  • Porsche Boxster - Zdjęcie 14
Zdjęcia: Porsche Dane techniczne i osiągi
Rocznik1993
Typkoncept
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowybrak
  Położeniecentralne
  Pojemnośćbrak danych
  Mocbrak danych
  Moment obrotowybrak danych
Skrzynia biegówmanual
Napędtył
WYMIARY
Masabrak danych
Długośćbrak danych
Szerokośćbrak danych
Wysokośćbrak danych
Opony przód17''
Opony tył17''
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maks.brak danych
Inne prezentacje