Lata sześćdziesiąte u japońskiego Nissana stały pod znakiem ekspansji i wdrażania nowych, śmiałych pomysłów. Z myślą o klientach w odległej Europie i Ameryce Północnej przygotowano nowe modele pod marką Datsun z atrakcyjnym coupe serii Z na czele (na rodzimym rynku znanym jako Fairlady Z), obok którego promowano sedany 510 czy Bluebird oraz kompakt Sunny. Nie brakowało również chęci i zapasów budżetowych na inne samochody o luksusowym i sportowym charakterze, adresowane do jeszcze bardziej wymagającego klienta.
Symbolem luksusu były różnego rodzaju limuzyny, przeznaczone przede wszystkim na rynek wewnętrzny. Znalazł się wśród nich pierwszy Skyline, który początkowo występował pod marką Prince (Nissan połączył się z Prince Motors w 1966 roku), duży Nissan President z pierwszym japońskim V8 w aucie osobowym w seryjnej produkcji oraz mniejszy Cedric, który na eksport szedł pod marką Datsun. Apetyty na sportowe i luksusowe auta Datsuna z wyższych półek rosły nie tylko w wyniku prac nad pierwszym modelem serii Z. Pomysłów na zagospodarowanie różnych niszy było znacznie więcej.
Już jesienią 1964 roku na salonie samochodowym w Tokio przedstawiono po kilku latach pracy Datsuna Coupe 1500, który pod względem kształtu karoserii miał wiele wspólnego z europejskimi autami sportowymi od Alfy Romeo, BMW czy Lancii. Nie bez powodu: w pracach projektowych Nissana wspierał Albrecht von Goertz, który zasłynął wcześniej kształtami BMW 503 oraz 507. Auto, momentami utożsamiające się z czymś na poziomie Ferrari, Maserati, Jaguara czy Mercedes-Benza, przyciągnęło wzrok odwiedzających, a później powtórzyło tę sztuczkę na wystawie w Nowym Jorku, choć ostatecznie na eksport do USA się nie zdecydowano. Nowe, dwuosobowe coupe japońskiego producenta weszło na rynek wiosną 1965 roku jako Nissan Silvia pierwszej generacji, która nosiła fabryczne oznaczenie CSP311. Dźwięczną nazwę zaczerpnięto z greckiej mitologii od Rea Sylwii, matki Romulusa i Remusa, mitycznych założycieli Rzymu.
Małe, atrakcyjne coupe zbudowano na platformie pochodzącej z innych modeli Datsuna, wliczając wiele elementów wspólnych z roadsterem Fairlady 1600 (na eksporcie znanym jako Sports). Samochód miał niespełna cztery metry długości i ważył niecały tysiąc kilogramów. Postawiono go na podwoziu z niezależnym zawieszeniem na podwójnych wahaczach z przodu i równoległych resorach piórowych z tyłu oraz kołami na 14-calowych felgach. Z przodu zastosowano tarczowe hamulce, z tyłu bębnowe.
Pod przednią maską pracował wolnossący, czterocylindrowy, rzędowy, górnozaworowy silnik o pojemności 1,6 litra z dwoma gaźnikami SU (w premierowym egzemplarzu pod marką Datsun pracował starszy silnik o pojemności półtora litra). Motor dawał z siebie 90 koni mechanicznych przy sześciu tysiącach obrotów na minutę i ponad 130 niutonometrów przy czterech tysiącach obrotów na minutę. Napęd na tylne koła przenosiła ręczna skrzynia o czterech biegach. Coupe mogło rozpędzić się do 165 kilometrów na godzinę.
Wszystkie egzemplarze pierwszej generacji Silvii były budowane w dużej mierze ręcznie. To i luksusowy charakter sprawiły, że małe gran turismo było znacznie droższe od innych modeli Nissana: trzeba było wydać na nie około 1,2 miliona jenów, podczas gdy Fairlady 1600 można było mieć już za niecałe 0,7 miliona jenów, prawie dwa razy mniej! W ciągu niespełna czterech lat produkcji powstały tylko 554 egzemplarze, które dzisiaj pozostają bardziej ciekawostką, niż obiektem stałego zainteresowania kolekcjonerów, który mógłby przyciągać klientów domów aukcyjnych.
Wśród powstałej puli znalazły się samochody przygotowane specjalnie na potrzeby japońskiej drogówki, patrolującej trasy szybkiego ruchu, na których liczyło się przyspieszenie i wysoka prędkość maksymalna. Był to pierwszy przypadek, w którym do takiego właśnie zadania wydelegowano w Japonii auto sportowe z wyższej półki, a nie coś tańszego i popularniejszego. Kolejne generacje modelu Silvia - w sumie aż siedem, druga pojawiła się po kilku latach przerwy w 1975 roku - produkowano do pierwszych lat dwudziestego pierwszego wieku.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 16.11.2024