Venom F5 od Hennessey Special Vehicles od pierwszych zapowiedzi w 2014 roku do chwili premiery wersji produkcyjnej w 2020 roku przeszedł długą drogę. Dzieło amerykańskiej marki w chwili debiutu było jednym z najmocniejszych i najszybszych samochodów na świecie, jakie zostały kiedykolwiek dopuszczone do zwykłego ruchu drogowego. Status ten przypieczętowało wiosną 2022 roku poprzez rozpędzenie się do 437 kilometrów na godzinę, a kilkanaście miesięcy później stało się rekordzistą na dystansie jednej ósmej, ćwiartce i połówce mili.
Maszynę Hennessey'a zbudowano od zera według najlepszych wzorców: lekki kadłub z włókien węglowych, silnik spalinowy umieszczony centralnie, napęd przenoszony wyłącznie na tylną oś oraz aerodynamiczna zabudowa z unoszonymi do góry drzwiami. Plus jak najbardziej poważne deklaracje o potencjale pozwalającym na przekroczenie prędkości 300 mil na godzinę (483 km/h)! Produkcję ograniczono do jedynie 24 egzemplarzy. A chętnych było więcej. I pomysłów na rozwój Venoma F5 było więcej.
W pierwszej serii zainstalowano podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności blisko 6,6 litra, które zespolono z półautomatyczną skrzynią o siedmiu bigach. Bezlitosne turbosprężarki wyciskały z silnika około 1840 koni mechanicznych i prawie 1620 niutonometrów! Ważące około 1360 kilogramów super coupe miało rozpędzać się do setki w 2,6 sekundy, od zera do 200 km/h w 4,7 sekundy i od zera do 300 km/h w jedynie 8,4 sekundy! Gdzie można było udać się z takiego punktu wyjścia? W kierunku drugiej wersji nadwoziowej: latem 2022 roku zadebiutował otwarty Venom F5 Roadster, którego produkcję ograniczono do 30 sztuk w cenie co najmniej trzech milionów dolarów każda.
Na początku stycznia 2023 roku do rodziny dołączył Venom F5 Revolution, limitowany do 24 sztuk. Było to rozbudowane aerodynamicznie coupe, w którym pojawił się między innymi duży splitter oraz wielkie skrzydło, nastawione na szaleństwa po torach wyścigowych. Latem tego samego roku wylansowany został Venom F5 Revolution Roadster, limitowany do 12 sztuk. Dla modeli Revolution przygotowano również specjalnie wykończone wydanie Stealth Series. Późnym latem 2024 roku wprowadzono kolejną nowość. Był nią limitowany do 12 egzemplarzy Venom F5-M Roadster, w którym zagościła 6-stopniowa, ręczna skrzynia biegów. W aucie przy okazji zmodernizowano kabinę i wprowadzono kolejne nowości natury aerodynamicznej.
Czy można chcieć czegoś więcej? Oczywiście! Pierwszy okres kariery modelu Venom F5 - w ciągu trzech lat dostarczono w sumie prawie trzydzieści egzemplarzy - skondensował się latem 2025 roku pod postacią kolejnego wariantu. Evolution. Teksański zespół Hennessey Special Vehicles chciał w ten sposób podziękować swoim klientom i przyciągnąć kolejnych. Coupe zostało poprawione względem swoich poprzedników pod każdym względem: osiągów, prowadzenia, aerodynamiki oraz komfortu. Głos dotychczasowych właścicieli i użytkowników auta miał mieć znaczenie szczególnie w tej ostatniej kategorii.
Venom F5 Evolution nie samą oszałamiającą mocą żyje. Dla samochodu przygotowano między innymi opcjonalne fotele turystyczne z dodatkowymi obiciami, węglowe uchwyty na napoje, opcjonalny wydech o łagodniejszej charakterystyce oraz przeprogramowane tryby pracy adaptacyjnego zawieszenia z amortyzatorami firmy TracTive (Sport, Road Race, Drag, Wet oraz F5 Mode), które na zwykłych drogach ma być teraz bardziej komfortowe, a na torach bardziej precyzyjne i odporne na spotkania z krawężnikami. Model Evolution otrzymał nowy splitter, dodatkowe łopatki przed przednimi kołami, otwory wentylujące przednie nadkola, opcjonalne klapki Gurney'a na tylnym skrzydle oraz całkowicie przeprojektowaną podłogę.
Wisienką na torcie zostały modyfikacje jednostki napędowej, które przeprowadzono po połączeniu sił ze specjalistami Ilmor Engineering, słynącego przede wszystkim z silników dla samochodów wyścigowych, w tym Formuły 1. Dla podwójnie turbodoładowanego silnika V8, noszącego imię Fury, przygotowano jeszcze większe turbosprężarki, nowe tłoki, korbowody, tytanowe zawory wydechowe, odchudzone pokrywy zaworów oraz powiększone wtryskiwacze. Motor przystosowano do spalania paliwa E85. W sumie przybyło mu ponad dwieście koni! Fury w wydaniu Evolution może generować do 2059 koni mechanicznych przy ośmiu tysiącach obrotów na minutę oraz 1960 niutonometrów przy 5,2 tysiącach obrotów na minutę! Hennessey deklaruje, że takie rezerwy mocy pozwolą na rozpędzenie się do zera do 200 mil na godzinę - 322 km/h - w zaledwie 10,3 sekundy.
Produkcja modelu Evolution będzie tak samo limitowana, jak wszystkich innych Venomów F5. Możliwe będzie zamówienie zupełnie nowego egzemplarza lub... wycenionego na co najmniej 285 tysięcy dolarów pakietu modyfikacji, które zostaną zaaplikowanego do istniejących już aut. Do statusu Evolution będzie można awansować coupe z pierwszej serii, roadstery, a także wszystkie modele Revolution. Produkcja wszystkich Venomów F5 razem wziętych ma być ograniczona do maksymalnie 99 sztuk.
Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 03.08.2025