Street rody, czyli w skrócie mówiąc stuningowane repliki głównie międzywojennych modeli z lat '20 i '30 dwudziestego wieku oraz auta nimi wybitnie inspirowane to domena przede wszystkim Amerykanów. Liczba firm, które w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie wytwarzają tego rodzaju pojazdy jeśli jeszcze nie przekroczyła setki to zapewne wkrótce to zrobi. Najstarsze z nich działają już ponad 30 lat (najstarsza firma wytwarzająca hot rody - stuningowane auta w latach przedwojennym i bezpośrednio powojennych - a potem i street rody datowana jest na 1946 rok!). Auta przez nie wytwarzane często budzą bardzo mieszane uczucia jeśli chodzi o ich wygląd a także przyprawiają o palpitacje serca gdy spojrzy się na parametry ich silników jak i same silniki. W Europie rynek ten dopiero raczkuje - tutaj zdecydowanie króluje tuning współczesnych modeli.
Jedną z nielicznych firm trudniących się na naszym kontynencie między innymi street rodami jest austriacki Tiroch. Pod tą marką na salonie samochodowym we Frankfurcie w 2003 roku zadebiutował oryginalny model o nazwie Retrodster. Studio Tiroch-Art znane jest także z innych dokonań, między innymi malowania bolidu zespołu Red Bulla w Formule 1 (Toro Rosso).
Masywny roadster o gabarytach czołgu opracowywany był przez dwa i pół roku, podczas którego zaprojektowano między innymi dedykowane specjalnie mu podwozie. Do napędu Retrodstera użyto silnik Chevroleta, który służył samochodom startującym w wyścigach serii GT. Stuningowana jednostka V8 przy pojemności 6,6 litrów rozwija moc 600 koni mechanicznych i współpracuje z wyścigową przekładnią, zmieniającą biegi w ekspresowym tempie. Również zawieszenie pojazdu zostało żywcem przeniesione z samochodów torowych. Osiągi ręcznie zbudowanego konceptu niestety nie są znane.
Austriacy wycenili swoje dzieło na 300 tysięcy euro a na swoim koncie mają także między innymi dużo bardziej klasycznego street roda o nazwie Hotrod z silnikiem o mocy 1000 KM oraz odrestaurowane i podrasowane klasyczne, amerykańskie muscle cars.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 09.10.2007