Sezon 2006 japońska Honda zakończyła jako czwarta siła w Formule 1 wśród konstruktorów, co w obliczu faktu ostatniego, samodzielnego pojawienia się w tej kategorii w roku 1968 można uznać za sukces (w latach 2000-2005 Honda dostarczała silnik do bolidu teamu British American Racing a ich wspólny pojazd w 2005 roku na dnie wyschniętego jeziora Bonneville rozpędził się do 415 km/h; Honda dostarczała także silniki w latach 1983-1992). W roku 2006 udało się nawet wygrać w jednym z wyścigów - w GP Węgier jako pierwszy linię mety minął Jenson Button. Poprzednie zwycięstwo Hondy miało miejsce na GP Włoch jeszcze w 1967 roku.
Plany na sezon 2007 były oczywiście jeszcze bardziej ambitne a pierwsze testy nowego bolidu noszącego oznaczenie RA107 pozwoliły na wypowiedzi zapowiadające powalczenie nawet o tytuł mistrza świata. Pojazd po raz pierwszy został zaprezentowany 25 stycznia 2007 roku na hiszpańskim torze Catalunya w Barcelonie i nie posiadał jeszcze firmowego malowania, pokryty był jedynie czarnym lakierem oraz kilkoma logami. Bolid w pełnym ubarwieniu pokazano dopiero 26 lutego w Muzeum Historii Naturalnej w Londynie, prezentując zupełnie nowe spojrzenie w tej kwestii. Na samochodzie nie znajdziemy żadnych reklam a jedynie logo Hondy i Bridgestone oraz na spoilerze adres internetowej strony My Earth Dream ściśle powiązanej z nową filozofią, w myśl której nadwozie pokrywa... satelitarne zdjęcie Ziemi. Był to pierwszy przypadek od 30 lat, w którym bolid Formuły 1 nie był pokryty reklamami sponsorów.
Model RA107 (choć w zasadzie to oznaczenie odnosi się do samego podwozia) zbudowano w większości z materiałów kompozytowych. Z włókien węglowych powstało między innymi podwozie, kierownica, siedzenie kierowcy, sprzęgło oraz elementy układu hamulcowego z ceramicznymi obręczami i obudowa skrzyni biegów (półautomatyczny, 7-stopniowy automat). Koła (z przodu szerokie na 312 mm a z tyłu na 340) wykonano z kutego magnezu a gumowy zbiornik paliwa wzmocniono kevlarem. Cały pojazd waży zaledwie 605 kilogramów! W stosunku do modelu z poprzedniego sezonu poprawiono układ kierowniczy oraz zawieszenie, które teraz jeszcze lepiej korzysta z opon Bridgestone Potenza.
Tym, co wprawia bolid w ruch jest silnik V8 o oznaczeniu RA807E. Cylindry umieszczono pod kątem 90 stopni a każdy z nich wyposażono w cztery zawory sterowane pneumatycznie, przepustnicami steruje elektronika współgrająca z systemem hydraulicznym. Przy pojemności 2,4 litrów jednostka ta rozwija naturalną moc ponad 700 koni mechanicznych i rozkręca się do 19 tysięcy obrotów na minutę! Na najszybszych prostych bolidy Formuły 1 rozpędzają się do 350 km/h.
Sezon 2007 nie okazał się dla Hondy zbyt dobry a nowy bolid wyraźnie nie nadążał za konkurencją. Co gorsza niewiele brakowało aby w klasyfikacji generalnej Honda została wyprzedzona przez zespół Super Aguri startujący na... zmodyfikowanym bolidzie Hondy z sezonu 2006. Kierowcy Hondy (Jenson Button i Rubens Barrichello) plasowali się przeważnie poza pierwszą dziesiątką bądź w ogóle nie dojeżdżali do mety, co zdarzyło się aż osiem razy. Za taki stan rzeczy odpowiedzialny był nie tylko sam słabo spisujący się bolid, ale także błędna taktyka teamu. Nie pomogły także zmiany wprowadzone w połowie sezonu oraz udoskonalone podwozie (RA107B), które ma być punktem wyjścia dla bolidu na rok 2008. W sezonie 2007 Honda zdobyła tylko 6 punktów (rok wcześniej 86) plasując się na miejscu 8 wśród konstruktorów. Wszystkie te punkty zdobył Jenson Button.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 10.11.2007