Brytyski Jaguar na salonie samochodowym w Genewie w 1961 roku pokazał owiany dziś legendą model E-Type. Cieszące się powodzeniem i uznaniem na całym świecie roadster i coupe produkowane były aż do 1974 roku w finalnej wersji czerpiąc moc z potężnego silnika V12. Duch E-Type'a odezwał się cicho w 1996 roku w seryjnym XK8, dając o sobie znać głośniej w pokazanym w 1998 roku w Paryżu, studyjnym XK 180. Legendę na dobre rozbudzono w prototypowym F-Type, pokazanym na salonie samochodowym w Detroit na początku 2000 roku.
F-Type'a nie trudno skojarzyć z utytułowanym przodkiem (grupą odpowiedzialną za nadwozie dowodził Keith Helfet, pracujący już wcześniej przy XK 180 i XJ 220): oba modele łączą podobnie uśmiechnięta paszcza, duże klosze osłaniające lampy, długa maska, obły tył czy linie cięć drzwi i maski. Prototyp dodatkowo zwraca uwagę umieszczonymi na wysokościach bocznymi lusterkami przywodzącymi na myśl czółki owada i całkowitym brakiem klamek - zastąpiły je elektromagnetyczne czujniki w bocznych szybach. Aby tradycji stało się za dość brakuje jedynie V12 pod maską. Niestety w prototypie umieszczono jedynie skromne V6 o mocy prawie 240 koni. Wersje ponad trzystukonne w momencie prezentacji pozostawały w ramach planów na mglistą przyszłość. W ramach wersji produkcyjnej planowano także warianty zarówno z automatyczną jak i manulaną skrzynią biegów i napędem na tył bądź wszystkie cztery koła.
We wnętrzu E-Type'a wbrew oczekiwaniom nie znajdziemy drewna czy dywanów - króluje tu aluminium i skóra. Na połyskującej desce rozdzielczej wzrok przyciąga cały rząd okrągłych zegarów.
Przy okazji prezentacji F-Type'a nie mówiło się iż ma być to tylko prototyp tak jak XK 180. Jednocześnie jednak nie było zdecydowanego, zielonego światła na produkcję seryjną, która ostatecznie nigdy nie ruszyła (a miała wystartować w 2004 roku, po lekkich zmianach w nadwoziu) - pierwszeństwo miały inne modele i na rasowego roadstera z czasem zabrakło funduszy. Na początku marca 2007 roku grupa fanów Jaguara (a w niej zapewne i potencjalni nabywcy) wystosowała petycję w sprawie przywrócenia planów produkcji modelu F-Type. Do chwili obecnej pod petycją zebrano jedynie 240 podpisów.
Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 12.04.2007